Sony satsar på kognitiv intelligens på 2021 års TV-apparater

Från sajten:

Sony lanserar en rad nya tv-apparater i år och gemensamt är deras nya XR-processorer.

Bolaget använder jättemånga ord för att beskriva hur fantastiskt det är men kan sammanfattas som att teven förstår var du fokuserar din blick på och förstärker den delen av bilden på olika sätt.

Sony beskriver det som en mindre TV-revolution och det återstår naturligtvis att se hur det blir med den saken. Vi är dock glada att man nu släpper maskiner som både klarar 4K i 120 Hz samt fullt stöd för HDMI 2.1-specifika tekniker.

Se hela presentation ovan. Vi återkommer när svenska priser och lanseringsdatum finns tillgängliga.

LCD

OLED

1 gillning

För många många år sedan läste jag en del om ögat och dess funktion. Dåtidens forskning var relativt entydig med att vi har enbart skärpa på ett mycket begränsat område, där vi tittar(!).

Denna forskning låg till grund för flysimulatorer. Det var för dyrt att ha full skärpa på alla skärmar runt om. Lösningen var att läsa av ögat och projicera skärpan just där man tittar. Om det här var etablerat eller på försöksstsdiet vet jag inte, kanske @Stefan_Sandstrom vet?

Frågan är ju värdet för TV? Tekniken bygger på att det är en(1) person som tittar man kan ju lätt tänka sig ganska upprörda röster i soffan när man fokuserar på olika saker… För att inte tala om när hon, den supersnygga, helt plötsligt blir superskarp…:sunglasses:

1 gillning

Den forskningen var nog ute och cyklade lite, vi ser massor som vi inte har i fokus, det är bara att tänka på hur det är när du själv kör bil (hoppas jag :slight_smile: ). Men skärpa ja, det är en annan sak, men vi ser mer än vad vi ser skarpt.

Inget jag hört om faktiskt. Jag vet det labborerades med 3D (utanglasögon) skärmar för flera år sedan och då blev det med ofokuserat i perferin

1 gillning

Cool video. Men jag hänger inte riktigt med. Videon säger ju exakt det jag sa…? Människan ser brett men har ett mycket smalt fokusområden samt är snabb i ögonrörelser.

Sedan var det jag läste om flygsimulatorer bara något experiment eller test med tanke på vad @Stefan_Sandstrom skriver.

ah då lär vi prata om samma sak.
När man tränar i är just djupseendet och perfi seendet det ända som skiljer sig från simultator och reallife.

Minns hur sjukt allt kändes när man för förstagången satt i ett riktigt plan och hela världen var i riktigt 3D :).

3 gillningar