Sonos Sub Mini - det var en lång väntan

Eller hur! Då hör jag ju inte när Kronofogden ringer på dörren.:smile:

Då har du missat något :wink:

1 gillning

Njaaaa, igenkänningsfaktorn med Ove kanske blir för stor. :wink:

1 gillning

Tack för bra recension och video! Gav svar på en del funderingar jag haft.

När det gäller placering av subben, skulle ni säga att det har någon betydelse? Jag har för mig att basfrekvenser är svårare för örat att lokalisera så en sub ”behöver” inte stå rakt framför en, utan kan placeras lite varstans i rummet. Anledningen till min fråga är att jag hellre skulle placera subben bredvid soffan än i blickfånget i närheten av TV:n. Hur snygg Sub Mini än är tycker jag att den kan få stå lite i skymundan och, så att säga, verka i det dolda :blush:

Subben kan stå vartsomhelst då lågfrekventa toner är svåra att definiera var de kommer ifrån. I ett hörn brukar vara den bästa placeringen då ljudet kan studsa ut från väggen och låter då mera.

2 gillningar

Läste någonstans att mindre subbar är känsligare kring placering och att man lättare kan höra var ljudet kommer ifrån. Vet dock inte riktigt hur det går ihop.

1 gillning

Skillande är mycket liten, man behöver normal sätt inte bry sig så mycket över var man placerar en sub. Men, visst kan det bli en viss skillnad beroende på var du sätter den. Men man kan som sagt i princip bortse från det.

Det @mrTravolta skriver känner jag inte riktigt igen. Om de inte menar att en liten sub i ett större rum inte riktigt räcker till och då blir det enklare att höra var suben står. Men då är det mer att man köpt en för liten sub för rummet enligt mig. Då blir det mer avståndet från suben till dig snarare än själva placeringen som är viktigt. Båda handlar ju på ett sätt om placering, men ändå inte.

2 gillningar

Om subben inte endast återger lågfrekventa ljud (under ca 250 Hz) så kommer dess placering avslöjas. En kass subbas som ger distorsion ("högfrevent") är inte att rekommendera.

Normalt brukar en bas delas under 100 Hz. Över det bör "topparna" klara på egen hand. Finns ju bra mindre basar som Velodyne DD-10+ annars.

En bra sak är att använda mer än en bas. Då fördelas basen bättre och jämnare i rummet.

2 gillningar

Tack alla för bra input! Kollade specar på Sub Mini men står ingenstans hur stort frekvensomfånget är, bara att det går ner till 25Hz… Och känner jag Sonos rätt går frekvensomfånget inte heller att ställa manuellt

Lägger man den ner blir det väl 90 grader? 180 grader bör det ju bli att man ställer den på toppen så att säga :slight_smile:

180 gradersinställningen är ju för att man kan behöva ändra fasen. Detta beroende på att akustiken i rummet kan medföra att viss utsläckning sker vid delningsfrekvensen.

Finare basar har ofta ett vridreglage för detta.

3 gillningar

Brukar inte fina saker sakna inställningsmöjligheter då fabriken gjort detta? :joy::joy:

De vet väl inte hur rummet är avstämt? :wink:

Skulle denna vara något för oss med en Arc?

Det var lite ironi till de som säljer förstärkare med bara volymkontroll. :joy::joy:

Högtalare framförallt subbar behöver alltid justeras.

1 gillning

Haha, ja det finns ju lite olika skolor för det där. Men just fristående basar brukar åtminstone ha en vippa för att vända fasen.

Man kan ju alltid testa båda lägena. Låter det bättre i ena läget så kör man på det. Keep it simple!

1 gillning

Det testade man ju i sin ungdom med vanliga basarna, då såg man ju vilket håll de drog åt. Hade en Accuphase förstärkare på 80 talet som hade mer rattar på baksidan än på framsidan där man kunde vända på allt möjligt. Tror den vägde lite drygt 20 kilo, ett riktigt monster.

1 gillning

Accuphase är ju fina (om man gillar champagnefärgen). Japansk ingenjörskonst när den är som bäst. Hög kvalitetskänsla där.

Hade Sonys ES prylar på 90-talet innan jag hamnade i det brittiska lägret med Naim. Japansk HiFi har alltid en go känsla. Men föredrar det brittiska ljudet numera.

Min stärkare var silver, på den tiden (tidigt 80 tal) var det Matantz som körde mycket Champis. Jag körde HK tangential skivspelare och toppmatat kassettdäck, 4 st JBL L19 högtalare av utrymmesskäl. Sen svalnade intresset. Idag har jag bara 2 HomePod och en gammal Thorens TD 166 på vinden som jag sparat ihop med en hög vinnylskivor.

1 gillning

Titta, lärde jag mig något i dag med :smiley:

1 gillning

Jag kör en Nuforce ia7 med ett par Mark & Daniel Ruby högtalare till min vinylspelare.
Det är en sån förstärkare med bar två rattar, ingång och volym. Kan ärligt säga att jag inte känner något behov av att justera ljudet från den.

2 gillningar