Sonos SL - en billigare Sonos Roam

Från sajten:
image

Den bärbara Sonos Roam kommer i en ny tappning utan mikrofon och med en lägre prislapp.

Sonos Roam är Sonos mindre bärbara högtalare som är en riktig lättviktare som enkelt kan åka ned i fickan eller ryggan utan att den egentligen märks. Sonos Roam SL kommer i samma kostym men utan mikrofonen. Mikrofonen på den vanliga Sonos Roam används till att styra enheten genom att använda röstassistenter så man kan byta låt utan att besöka appen eller fysiskt trycka på knapparna på den. Dock så har inte alla det behovet eller lust att ha en inbyggd röstassistent på sin högtalare så därav finns nu Sonos Roam SL.

Roam SL - Camping

Roam SL - In Hand

Roam SL - Beach

Priset på Sonos Roam SL är 1 999 kronor vilket är ett lägre pris än 2 299 kronor som Sonos tar för Sonos Roam med mikrofon. Högtalaren kommer vara tillgänglig från och med 15 mars och kan redan i dag förbeställas från Sonos.

  • Kan anslutas till ditt Sonos-system hemma via WiFi, för att sedan automatiskt växla till Bluetooth när du tar med högtalaren därifrån.
  • Ger ett ljud med samma klarhet, djup och fyllighet som en större högtalare.
  • Kan parkopplas med en till Roam SL eller en Sonos Roam via WiFi.
  • Roam SL är redo för alla äventyr med upp till tio timmars uppspelningstid på en enda laddning och upp till tio dagars batteritid när den inte används. För ännu längre batteritid, aktivera inställningen Batterisparläge så att din högtalare stängs av helt när den inte används.
  • Roam SL är dammtät och helt vattentät med en noggrant testad IP67-klassning.
  • Taktila knappar hjälper till att undvika oavsiktliga knapptryckningar när du är på språng.
  • Högtalarens greppvänliga triangulära form och mjuka profil passar både bra i handen och ser bra ut i hemmet.
  • Du kan placera Roam SL stående, så att den tar mindre plats, eller liggande, för en ökad stabilitet på ojämna underlag som exempelvis utomhus.

1 gillning

Betyder ingen mikrofon ingen true play också?

Den kan man ställa in med hjlp av telefonen då det tror jag den har.

1 gillning

Ingen automatisk trueplay men väl manuell via iPhone.

1 gillning

Svar från sonos

What are the differences between Roam SL and Roam?

Like Roam, Roam SL offers the same incredible sound, up to 10 hours of battery life, and an easy set up experience all in the same premium, durable, and portable design. Roam SL does not have a microphone, which means it does not support select features including built-in voice control, Automatic Trueplay, or Sound Swap.

How does Sonos ensure a great sound experience on Roam SL if it doesn’t support Trueplay?

Roam SL has been tested in a wide range of environments, both indoors and outdoors, to ensure the sound experience is great no matter where you take it.

1 gillning

Perfekt inför sommaren, tänkte köpa men Roam men får nog bli en SL

1 gillning

Tråkigt att inte prisskillnaden blev större! :frowning:

Men nu blev prisskillnaden lite större.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare-hifi/hogtalare/sonos-roam-sl-tradlos-portabel-hogtalare-svart/427092

1590 kr, endast idag.

1 gillning

Ni som haft denna ett tag, tycker ni mjukvaran blivit bättre? Skulle ni köpa den i dag?

Tror ni det räcker med en enkel 5w qi laddare?

Lite sugen för 1370:-

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare-hifi/hogtalare/sonos-roam-sl-tradlos-portabel-hogtalare-svart/427092

Beroende på användning.
Jag har den mest som en bluetooth högtalare på jobbet och är det användningsområdet finns det bättre grejer.
Volumen är låg om man jämför med andra högtalare i samma storlek. Den tar relativt lång stund att starta igång. Och knappen där bak är värdelös. Även knapparna för volume Play/Pause är heller inte speciellt bra.
Den har även en annan grej som andra bluetooth högtalare klarar. När man går ifrån den och kopplas bort, så kopplar den inte upp automatiskt igen när man kommer tillbaka. Utan då måste man gå in i bluetooth inställningarna på telefon och koppla upp igen.:triumph:
Nej. Detta är nog ett av mina mindre bra teknikköp senaste åren.

Funkar helt okej hemma i Sonos systemet om man vill ha lite extra ljud någonstans. Men den gör ju ingen fest.

1 gillning

Tack Håkan :pray:

I mitt fall så skulle den enbart användas som en trådlös AirPlay högtalare för poddlyssning.

Även en annan grej.:sweat_smile:
Om man stänger av den och sedan stoppar i laddsladden sätts högtalaren igång. Går alltså inte bara att ladda utan att den sätts på.

Ja du hör ju. Så många små irritationsmoment med den.

Vi har två hemma, är toknöjda. En har vi i sovrummet för väckning med radio på morgonen och en på sonens rum. Funkar klockrent,

Självklart inte lika bra ljud som större modeller men helt ok tycker jag för det vi använder dom till

1 gillning

Jag har en i sovrummet och gillar den skarpt. Bra ljud och gillar formen på den för den går smidigt att stoppa ner i flask-/paraplyfickan på datorväskan om man vill ta med den när man är ute ock åker.
Även den automatiska växlingen mellan bluetooth och wifi tycker jag funkar bra.
Knappen där bak är lite mysko.

1 gillning

Perfekt bajshögtalare! Min bor i badrummet och har gjort så hela tiden.

En 5W qi laddare räcker inte, jag har skrivit om det i några inlägg tidigare i den här tråden. Om de nu inte släppt en uppdatering för det men det har jag inte sett.

1 gillning

Tjena, jag köpte en igår för att ha som klockradio mm i stugan. Testade den här hemma först och det är ju utomordentligt enkelt att komma igång, har Sonosprylar här sen innan.
Men nu skall jag åka till stugan i morgon med enheten, där finns inget Sonos sen innan. Behöver jag göra nåt här hemma först? Logga ur nåt eller så? Jag kommer alltså att köra Sonosgrejer på 2 nätverk från förhoppningsvis samma konto på mobilen. Jag gissar att det är Sonos-enkelt men vill kolla med eliten här först.

Det jag har gjort är att ha samma SSID och lösenord på Wi-Fi och har ett Sonos system på varje ställe , men jag är inloggad på samma Sonos konto.
När jag tar med en högtalare till ett annat ställe håller jag inne parningsknappen när jag startar högtalaren. Sonos appen ser då att en högtalare finns att ansluta så det är bara klicka anslut , sen för att jag använder samma Wi-Fi och Sonos konto så behöver man inte hålla på med något sånt utan högtalaren spelar bara upp den där anslutnings chimen sen kopplar den upp och det är bara spela :slight_smile:

Lite krångligt , ja , men det brukar ta som mest 1-2 minuter att göra för mig.

Sen flyttar jag för det mesta en one, five eller move, att göra det här med en roam kommer jag aldrig göra pga den där förbannade knappen

Tack för svar! Jag kommer dock inte flytta prylarna utan de kommer bo på sina ställen, testade bara senaste enheten hemma först.

1 gillning