Sonos lyfter Beam med Dolby Atmos

Från sajten:
image

Sonos Beam uppdateras och ställer sig bredvid den stora floran soundbars som stödjer Dolby Atmos.

Sonos Beam (gen 2) är det officiella namnet på nya lilla Beam som har växt till sig, i alla fall om det är insidan som räknas.

Uppgraderingen av Beam ska ge en mer omslutande ljudupplevelse med större djup och bättre klarhet. Jajamensan det är Dolby Atmos vi pratar om!

sonos beam-grille-black gen 2

Även nya Sonos Beam finns i svart och vitt.

Så fungerar Dolby Atmos på nya Sonos Beam

Dolby Atmos ger ett mer omslutande ljud och innehåller både information om djup och höjd. Målet är alltså att höra regnet uppifrån samtidigt smattrar ner på marken, helikoptrar surrar runt ovanför oss medan fotsteg förflyttar sig genom rummet. Dolby Atmos kom först till Sonos Arc och har fått ett mycket positivt bemötande.

Ett par tittar på något som uppenbarligen bara snubben i förhållandet gillar medans hunden och snubbinnan tittar upp i taket.

Ett par tittar på något som uppenbarligen bara snubben i förhållandet gillar medans hunden och snubbinnan tittar upp i taket.

Förhoppningsvis kan nya Sonos Beam även den kan leverera en upplevelse som förhöjer det audiellt omslutande nöjet i det lilla vardagsrummet. För det är just här som skillnaderna mellan Beam och Arc uppenbarar sig. Beam är gjord för att verka under den lite mindre teven i den lite mindre lyan, medan Sonos Arc är byggd för att fylla upp både lite större kojor och ett och annat slott.

sonos beam-grille-white gen 2 front

Nya Sonos Beam har inte uppåtriktade högtalare

Notera dock att Beam Generation 2 visserligen fått fler högtalare än gen 1, fem jämfört med tre, men ingen av dem skjuter ljudet uppåt så som på storebror Arc. I stället används den ökade kraften i nya Beam för att koda av höjd och djup-informationen och sedan göra det bästa av de högtalare den har. Hur bra det blir? Det får vi se i vår kommande recension.

Utöver de två extra högtalarna i nya Beam har den även fått fler mikrofoner för att lösa uppgiften.

Sonos Beam vit

På baksidan hittar vi de vanliga portarna. Sonos har valt bort en extra HDMI-port på grund av att man inte vill krångla till det.

Tyget försvinner med nya Sonos Beam

Borta är tyget på fronten och i stället får vi perforerat högtalargaller mer likt det vi hittar på Sonos Arc. Utöver de obligatoriska ström- och HDMI-ingångarna har vi ethernet samt NFC. NFC-funktionen har vi bekantat oss med tidigare i Sonos Roam och är ytterst trevligt sätt att installera högtalare i sitt Sonos system med.

Sonos Beam vit

Inget tyg som Marcus Attefors son kan missfärga med gult pulver någonsin igen.

Så mycket kostar nya Sonos Beam

Nya Beam kommer att vara tillgänglig från och med den 5 oktober hos återförsäljare så som Hifi Klubben för 5 349 kr. Det går redan nu att förboka via Sonos själva.

Har du tryckt på CAPS LOCK eller?

Trodde det bara var i USA $ priserna skulle höjas ? eller dom kanske rättfärdigar den här höjningen med att den är mycket mer kraftfull än gen.1

Du får vänta lite @Thor. Först den 22 oktober är internationella caps lock-dagen.

2 gillningar

Får vi en recension av @Stefan_Sandstrom?

1 gillning

hehehe…jag älskade min Beam. Men nu när man sett ljuset så är Bose 500/700 helt överlägsen.
Ser framemot 900 (redan beställt)

1 gillning

Själv ser jag fram emot Stefaniator 900 !

Är det en vibrator?

Det är allt man önskar att det är !

Screen 2021-09-14 154648

6 gillningar

Ganska saftig höjning av priset trots att dollarn gått ner jämnfört när första modellen av Beam släpptes.:thinking:

De har ju höjt alla priser generellt.

Ja jävlar , Arc 9999kr, Roam 2199kr , Five 6499 osv… Move verkar vara kvar på samma pris 4499
Glad att jag beställde min Roam innan detta :stuck_out_tongue:

Tror vi kommer se ökningar ikväll också på Apples event. Är inte bara Sonos som kommer vara “tvungna” att öka priserna nu med komponent och containerbrist och allt vad det är.

Nä men fan @Marcus_Attefors, du ska ju köpa nya mini för samma pris som m1

Jag skall inte ha någon leksaksdator! Jag väntar på iMac 32" som kommer 2028

2 gillningar

Hahaha, aldrig fattat varför man väljer en fast iMac ist för mini eller MacBook? Schysst att kunna ha valfri skärm.

Jag har aldrig nånsin varit ens sugen på en iMac :laughing:

För att ingen skärm är bättre än den i iMac.

4 gillningar

Jo klart det finns

Skulle väl vara XDR-skärmen då.

1 gillning