SONOS högtalare ska bli smarta i klimat

Från sajten:
image

Sonos har lanserat sin första Climate Action Plan, en plan för att bli koldioxidneutrala.

Tillsammans med planen släpper Sonos även ett product Sustainability program. Sonos, företaget bakom smarta högtalare ska till år 2030 gjort hela sin produktion koldioxidneutrala och till 2040 kommer företaget vänt det till nettonollutsläpp. År 2020 stod Sonos för 1,232,430 metriska ton av CO2.

Sonos klimat

För att uppnå målen kommer Sonos dels att använda koldioxidkompensatoriska projekt och dels att förbättra sina produkter och verksamhet. Som slutkund kommer vi kunna se arbetet i form av materialval och återvinning. I slutet av räkenskapsåret 2023 kommer alla Sonos produkter använda återvunnen plast. Hårdvaran inuti kommer att vara “ansvarsfullt anskaffad” och med en plan på att kunna återanvända den. Även förpackningarna för Sonos produkter kommer att vara en del i att bli koldioxidneutrala.

2023 kommer produkterna som Sonos säljer att ha ett viloläge på högst 2W. Roam som Sonos släppte under 2022 är redan där.

Sonos klimat

Sonos krafttag kan anses vara lite för lite, lite för långsamt då Sonos fortfarande kommer producera ett överskott av Co2 fram till 2030. Sonos är kända för att stödja sina egna produkter under en lång tid. Tidigare har Sonos försök att få Sonos-användare att digitalt byta in sina gamla högtalare mot 30% rabatt på nya produkter för att sedan bricka de gamla högtalarna och hoppas att de återvinns korrekt. Med den här riktningen hoppas vi att Sonos snarare öppnar för att kunna uppdatera högtalarna i framtiden när det blir för gamla.

Läs på sonos hemsida här eller hela deras rapport här

@thor Väldigt konstigt formulerad titel: SONOS högtalare ska blir smarta på klimat

Edit: lite mer konstigheter:
product Sustainability program (camel casing?)
koldioxidkompensatoriska projekt (Vad är det?)

Första rubriken var ”sonos ska bli klimatsmarta”
Men den var för kort. Så jag var tvungen att göra den längre.
Har du förslag på fyndig, lagom lång och talande rubrik så tar jag gärna den :slight_smile:

Var mest den konstiga svenskan jag hakade upp mig på. Säger man inte “smarta klimat” och inte “smarta i klimat”?

Typ samma företag ändå va :wink:

1 gillning

Nu hänger jag inte med.
Rubriken var “på klimat” från början… Däremot hade ett r stannat kvar från allra första rubriken Sonos blir klimatsmarta, så det stod: Sonos högtalare ska blir smarta på klimat.
Sen ändrade jag till Sonos högtalare ska bli smarta i klimat. (nu ändrade jag tillbaka igen.

Koldioxidkompensatoriska projekt är till exempel plantera träd, skapa kolsänkor som binder kol, i sonos fall är det ett marint ekoprojekt i kambodja.

Kolla med @Stefan_Sandstrom han är expert på slogans. :joy::joy:

1 gillning

Äger inte det ena det andra? :wink:

1 gillning

Det var det överblivna r:et som jag hakade upp mig på tidigare. Inte att det stod i istället för på. :slight_smile:

1 gillning

“Sonos satsar på Klimatet…Fortfarande ur(skogs)kassa”

Om Sonos satsar på klimatet så kommer @Stefan_Sandstrom skövla regnskog.

2 gillningar

hahahaha sjuko

1 gillning

Har ni några flygningar till Göteborg så är det du som får ta dem :sweat_smile:

1 gillning