Sonos ARC och nya Apple TV tillsammans med projektor

Här kommer mitt bekymmer med att få till Atmos och 4k med dessa prylar!

Vi börjar med Sonos ARC som ju bara har HDMI in och dit vill jag få ljudet från dessa prylar Nya Appel TV, Alleante One place och en Playstation 4

Bilden visas med en Epson EH.TW7100 projektor och styrningen mellan dom olika apparaterna tänkte jag använda mig av en 4K Vertex2 (svindyr framförallt om den fastnar i tullen med)

Problemet är att hur jag en gör så lyckas jag bara få ljud trådlöst från Appel TV till Sonos ARC.

I teorin så ska det ju bara vara att kopla allt via 4K Vertex2 boxen så ska den sköta allt, sända ut atmos ljud till Sonos ARC och Bild till Epson 7100 projektorn, även se till att det blir sömnlöst när man startar One place tv boxen....

Har provat tex att köra en HDMI in i Projektorn och en ut till Sonos ARC, naturligtvis provat koppla Appel tv in i Vertex2 boxen och sedan ut till Projektorn och en egen kabel mellan Vertex2 till Sonos ARC vilket jag trodde skulle vara rätt.....

Har även provat att koppla Appel tv direkt till Sonos ARC för att se om ljudet fungerar, använder Sonos HDMI som följer med och köpt en aktiv optisk HDMI upp till projektorn

Vad gör jag för fel?

Har ju insett att Vertex2 boxen är rätt invecklad om man ska in och ställa om olika inställningar, försökt att läsa bruksanvisningen på ca 140sidor för att hitta något som står fel, men som jag trodde den skulle fungera så ska man inte behöva ändra något för att få ut både 4K bild till projektorn och Atmos ljud till Sonos ARC

Lägger till att det inte kommer något ljud alls via HDMI till Sonos ARC

HJÄLP!!

Brukar inte ge upp när det gäller Hemma bio men nu är det nära att jag köper mig ett Surround steg och vanliga högtalare igen :frowning:

En liten fundering jag kom på nu, kan det vara så illa att HDMI kabeln som Sonos skickar med inte kan skicka Atmos, men det vore ju helt sjukt?

På den frågan kan jag svara nej direkt. Arcana är väldigt noga med att hdmi från Sonos måste användas mellan Arcana och Arc. Hos mig levererar Arcana/Arc Atmos med originalsladd från Sonos. Vertex vet jag däremot inget om.

1 gillning

Tack för svaret :+1:

Jag svarar mig själv lite här!

Just nu så ser det inte ut som Vertex2 boxen klarar av att skicka Atmos till Sonos ARC men det är tydligen på gång, men har inte sett när.....

Så lösningen just nu är tydligen att köpa till en Arcana box och sätta den mellan Vertex 2 och Sonos ARC

Börjar bli en sjukt dyr lösning...

Någon som har en Arcana box liggandes och skräpar så är jag intresserad av att köpa den om den inte är för dyr....

Då behöver jag mer hjälp :frowning:
Har köpt en Arcana box, men lik förbaskat så får jag inte ut någon CEC till Sonos ARC?

Någon som har det kopplat som mig?

Just nu är det kopplat så här:
Från Apple TV 4k till Arcana in, earc till Sonos och den andra utgången upp till projektorn, vad gör jag för fel....

Måste man göra någon inställning i Arcana boxen för att få detta att fungera?

Allt är uppdaterat!

Börjar nästan tro att det antingen är fel på Sonos orginal hdmi kabeln eller på Sonos ARC

Två frågor:

  1. Vilken tjänst är det du använder som du vill ha Atmos-ljud från?
  2. Har du kopplat som jag gjort här: Så får du Dolby Atmos även om din TV inte stödjer det - YouTube ?

Exakt så, men Sonos EAC säger först att "Använd tv:ns fjärrkontroll för att aktivera CEC under inställningar"

Så jag får bara ut ljud via trådlöst, ljud via HDMI till Sonos ARC fungerar inte alls....

Kommer kolla om Atmos fungera via Netflix

När jag trycker Testa inställningar via Sonos så står det "CEC är inte ansluten"

CEC har inget med Atmos att göra emellertid.

Har du Netflixs fetaste abonnemang?

Jag kan inte koppla upp Sonos ARC alls med HDMI, får alltså bara ljud via trådlöst....

Ta bilder på hur du kopplat in Apple TVn via Arcanan och sedan TVn ut till TV och Arc.

Har för mig att jag har läst någonstans att CEC-problemet löser man genom att koppla till en TV med CEC först. Därefter kopplar man mot projektorn. Dock lite osäker på detta tips men om du har tillgång till en TV med CEC så kan det väl vara värt ett försök för att bli av med just det problemet. I värsta fall är det väl bara att återställa Arcanan igen.

Hittade det nu:


HDMI kabeln från Appel tv till Arcana IN
HDMI ut från Arcana EARC OUT till Sonos och HDMI OUT till projen

Har Netflix premium

Har senaste uppdateringen i allt som är anslutet och har återställt allt även Arcana


Så här har jag det inkopplat...

Då vet vi att felet inte är dig då i alla fall :slight_smile:

Funderar om det kan vara så att även om CEC-grejen inte har med Atmos att göra så blockar den möjligheten att komma vidare. Så kolla hans länk.

Mitt tips: Testa att installera ARC:en mot en TV med CEC först, som det står i länken ovan. Sedan kan du återvända till projektorn.

Kom på att jag har ju en tv I Sovrummet och den har earc så det är inget fel på Sonos EAC eller kabeln, håll nu tummarna på att detta fungerar när jag går ner och provar igen..... :+1:

Förlåt, men jag blir galen :crazy_face:
Funkar ändå inte......

Sedan står det så här när man testar anslutningen....

Ska ta en bild på informationen i Arcanans display med....

Varför ska du testa anslutningen? Eller är det tvingande?