Söndagsfrågan – är det OK att lappa bilar med politiska budskap?

Från sajten:
image

Elon Musks politiska framfart på hemmaplan så väl som i Europa har fått konsekvenser för både Tesla och dess ägare. Naturligtvis är det aldrig acceptabelt att utöva våld mot person eller egendom bara för att en själv är frustrerad.

Lika självklart är det att vem som helst fredligt skall få utrycka din åsikt om Elon Musk, Tesla och även vi Tesla-ägare.

Men hur är det med att lappa politiska budskap på bilar? Vad tycker du? Är det ok att smyga fram ett politiskt budskap under vindrutstorkaren då och då?

Är det ok att "lappa" bilar med ditt budskap?

• Ja
  • Ja – men inte politik
  • Nej aldrig
0 röster

Nej det är aldrig okey. Ofta resulterar det i att även den mest miljömedvetna slänger lappen på backen i ren frustration.

Det där har man gjort några gånger, bara slitit loss reklamen från vindrutan och kastat den på backen för att man blir så arg. Man hoppas att personen som fäst den ser det, men direkt efteråt känns det ju fel att skräpa ner.

Bättre att lappa än att förstöra bilar av politiska skäl, fortfarande inte ok men mindre dåligt

1 gillning

Nej, det är det givetvis inte. Men unga människor utan erfarenhet och starka politiska uppfattningar (som sällan är gnomtänkta utan mera handlar om egna känslor) gör mycket dumt som de inte skulle göra när de utvecklats som individer.

Att jämföra med en kriminell handling blir ju kanske inte direkt rättvisande. Då kan man ju säga att det är bättre att repa en bil än att slå ner han som lappade den. :joy:

1 gillning

För ett halvår sedan kunde du komma undan med att köpa en Tesla för att du inte visste att Musk var galen, men det funkar inte idag. Då får man kanske räkna med att folk blir provocerade och känner att de måste göra något.

Skulle lagt till "Ja – men bara om den är utskriven med giftfritt bläck!"

1 gillning

Fast man har ju läst om flera vandaliserade Teslor. Bättre då att skriva en arg lapp istället.

Bättre än att vandalisera och förstöra, men jag tror att det är rätt låg utväxling på förändringar som beror på lappade bilar. Oavsett om det är politiska budskap eller reklam.

Som slyngel brukade vi smita in på hockeymatcherna. Vi gick sedan ut och sålde utgångsbiljetten. Så jag var ofta på ”ladan” som arenan på Teg hette då.

Där blev jag och några kompisar anlitade till att dela ut reklamblad på bilarna utanför. Företaget var den nyöppnade burgarrestaurangen Max. Vårvintern -77. Det var skitväder och snö men jag delad ut min bunt plikttroget.

När jag sedan skulle hämta betalningen så fick jag höra att polarna slängt sina lappar, så de fick ingen lön. Jag fick deras + ett par kuponger på burgare. Min första hamburgare :grin:

8 gillningar

Jo men frågeställningen var ju om det var ok att lappa, inte om det var bättre än att göra något annat. Gör om och gör rätt. :joy:

Svår fråga i sin enkelhet. Måste ju erkänna att jag helst lappar lappar på rutan av alla dess slag. Men tycker man ska vara försiktig med förbud.

1 gillning

Men det är ju privat egendom som folk springer och fingrar på. Inte så kul om de lyckas att förstöra din torkararm/blad när de sätter dit lappen.

Går något sönder antar jag att det är ett brott, skadegörelse. Jag funderade innan jag svarade om det skulle kunna vara olagligt att lappa en bil med reklam. Men dels antar jag att det inte när det då det sker så ofta, dels vet jag att jurister i bland grälar om det är olagligt att öppna någon annans bildörr vilket jag aldrig hittat stöd för att det skulle vara olagligt. Tänkte att det kunde vägleda i lapparna. Så antar att man får lappa, men olagligt att ha sönder bilen.

Det verkar inte olagligt men om markägaren satt upp skyltar att det inte är tillåtet så får man inte göra det. Men som sagt så kan nog skadegörelse tillämpas om någon förstör något på bilen när de lappar den.

1 gillning

Politiska budskap eller inte, det är ju väldigt vanligt med lappar under vindrutetorkarna med reklam för den lokala biltvätten eller liknande. Kanske lite irriterande ibland men knappast något man behöver ha förbud emot.

Ibland hade det varit skönt med ett lite mer reklamfritt samhälle med det är ju inte den verklighet vi lever i, adresserad direktreklam även om man sagt nej, stortavlor överallt, banners på dina favoritsajter...svårt att komma ifrån.

2 gillningar