Solfilm till inomhusfönster

Vi går mot ljusare tider och därmed ljusare kvällar. Vårt och barnens sovrum har fönster mot dag/kvällssol och det gör att det blir enormt varmt i rummen på kvällarna. Så tanken har slagit mig om att solfilma fönstren inifrån för att mota den värsta värmen, göra det lite mörkare och skapa lite insynsskydd mot nyfikna grannar. Men frågan är vart man ska börja? Kom med tips på vad jag bör tänka på, vart jag kan vända mig för att hitta den optimala solfilmen osv. Har ni gjort liknande hemma hos er, hur blev resultatet? Kostade det skjortan eller var det överkomligt. Som sagt, jag behöver alla tips all vägledning jag kan få :smiley:

Solfilm är ganska knepigt, ibland går det att sätta på insidan, men beror på hur många glas det är. Man vill inte att det ska samlas för mycket värme mellan fönstren då det kan spricka.
Bäst resultat får man nästan alltid med att sätta filmen på utsidan.
Sätter du en film med metall i så måste du sätta silikon silikon och täta runt om.
Är fönstret stort och man sätter en tonad/mörk film så kan det även spricka om en del fönstret värms upp och blir mycket varmare än det övriga fönstret.

Kostar ca 1000:-/m2+moms (film+montering) om du anlitar en firma.

Ojdå det var lite mer att tänka på än vad jag kunnat ana. Får överväga om solfilm är det bästa alternativet. Tack för input oavsett @Peterboxy :slight_smile:

Ofta funkar det hur man än gör, ett fönster hemma är kanske 1,2x1,2 m och det påverkas ju inte lika mycket som ett på 2,5x4 m i en offentlig miljö.
Men mest effekt är folien på utsidan, alltid bättre stoppa värmen innan den ens gått in genom första glaset.