Solceller

Att skaffa solceller. Påverkar det nätavgiften på något sätt?
Det är ju den som är oskäligt dyr

Inte mer än att du slipper betala den ifall du använder egen el. Det är där jag tror jag tjänar bäst. Jag har hög egen förbrukning sommartid då jag värmer pool och Spa.

1 gillning

Min nätavgift är oförändrad vad jag vet.

PS, då menar jag den rörliga delen av nätavgiften, ungefär lite mer än en krona per kwh

1 gillning

Jag får ersättning för nätnytta, c:a 8-9 öre/kWh såld. Nätavgiften påverkas inte.

Idag ringde han igen. ”Nu när priserna är höga är batteri toppen”.

Sa att vi inte är intresserade. Han frågade varför.
Jag sa att vi har viktigare saker att lägga pengar på. Han höll inte med :joy:.

Då sa jag att jag hellre lägger mina 150k på ny tegelfasad för att den gamla har gjort sitt än köpa solceller och batteri. Då gav han sig.

3 gillningar

En bil och box med V2G hade varit perfekt nu.

Jupp. V2G känns betydligt smartare än att köpa ett batteri på 6-10kwh för överpris :rofl:.
6-10 kWh räcker inte långt en kall vinterdag. Men visst, kan man ”ladda” batteriet för 1kr/kwh och därmed spara 9kr/kwh som idag kan man spara några kronor.

En fundering är hur effekttarifferna på inmatad el kommer påverka kalkylen för solceller med batteri.
Avbetalningen blir längre på solcellsanläggningen men samtidigt "kapar" batteriet detta.
Blir uppringd titt som tätt av nasare av solceller och batterier och de säger att det aldrig varit så lönsamt som nu. (Givetvis är det bullshit, de jagar kunder för att överleva)

Enda som jag skulle hoppa på nu är till exempel AI styrt batteri från Synergi. där om du har två moduler både kan använda till stödtjänster samt till ditt hus. Ai styrningen laddar på de olika modulerna som passar bäst med egen förbrukning och maximera vinst minimera kostnad..
Peppar peppar, inga säljare som ringer mig, men jag har också nixat mitt nummer sen flera år tillbaka.

Nu när jag har elbil så kommer mer solel att användas för egen förbrukning mot tidigare, vilket borde minska min payback på solcellsanläggningen.