Ni som fått in offerter på solceller, vilken återbetalningstid har det varit på anläggningen och vilket elpris har de räknat med?
Och hur väl har det stämt med verkligheten?
Ett företag jag fått offert från räknade på 1,5kr/kWh och en återbetalningstid på 7.2 år.
Detta på en anläggning på 11,5 kW plus ett batteri på 6kW
Men vi är ju inne i en Solcellskris. Solcellens konkurs där bolaget omsatte 200 miljoner var ju en stor aktör och nästa på tur av de stora är ju Svea Solar om de inte lyckas vända skutan. Är ju lite som Padelhallar, en överetablering
Det blir ju ofta så när det blir en fluga. Sen förstår de ingenting när bubblan spricker och de har noll i buffert efter sina höga löneuttag och utdelningar.
Så är det, sedan har vi skatteanstånd som många företag tog under pandemin. Men det är ju som att kissa på sig........det skall ju betalas. Tror att ca 30 procent av alla konkurser just nu är företag med anstånd
Nej att sälja el lönar sig inte, bara att försöka maxa egenanvändingen. Vi betalade typ 200k för våra paneler för 1,5 år , utan batteri. Visserligen vadlde vi paneler av dyrare märke från Europa, större och snyggare. samt optimerare på varje panel vilket fördyrar det hela. Sen. sen dess har det gått utför med ersättningen. Visst hade pengarna gjort sig bättre på börsen, men då kan man tänka så med allt, inte köpa bil etc. Nu ligger de på taket och man har gjort något för miljön. typ.
Synd att 60 öringen ska bort, är det helt beslutat eller bara ett förslag?
Har tyvärr inte orkat göra en beräkning på vad man har tjänat in hittills.
60-öringen är förslag än så länge. Jag är förvånad över att förslaget ens togs fram då det är småpengar till det svarta skattehålet men det är en lågt hängande populistisk frukt. För min del handlar det om knappt 5000 kr/år i minskad inkomst. En del om inte allt kan jag få tillbaka genom ökad egenförbrukning. Jag har inte räknat på det än men en kortare test med batteriet i maximal egenförbrukning ökade egenförbrukningen med drygt 100%.
Just nu står batteriet till SVK-s förfogande mot ersättning men denna är rätt låg nu och antagligen är det bättre att koppla om till egenförbrukning men inte förrän januari 2026.
Soliga dagar april till oktober kan mitt batteri driva huset dygnet runt och räcker ofta till dygnet efter om det då är mulet men det viktiga är att det finns laddning nog under de dyra kvällstimmarna där det lönar sig som mest.
Pengarna på börsen istället? Jag har mer pengar där än vad anläggningen kostade.