Solceller för att ladda elbil?

Jag funderar om det går att sätta upp några få solcellspaneler på ett litet förådstak som laddar elbilen när det är vackert väder, skulle det bli tillräckligt med effekt så det är värt det?

Vad menar du med litet förrådstak, kan du ge oss några mått? Vad är det för taklutning och i hur mycket av taket är mot söder=solen?

Har du inte plats för minst 6st paneler så är det inte lönt. Eftersom det är så få paneler bör du ha dem i söderläge, får du plats med säg 10 st så är ett öst/väst läge bättre (förutsatt att du inte laddar bilen runt 12-13 oftast).

6st paneler kan ge dig ungefär 3kW och 10 paneler ger dig ungefär 4,5kW.

Det är svårt att få ekonomi i det tror jag. Men det är en kul hobby grej.
Beroende på vilket krav du har på effekt så finns det lite olika lösningar.

Säg du vill ha minst 2.3kW då behöver du ett 10talpaneler.

Du kan också kör med mindre antal om du möjlighet till mellanlagring.
Sätt en UPS med dubbel matning. Ena till solcellerna och den andra på vanlig nätet.

1 gillning

Ojdå

Kankse tolkar dig fel, men jag tror det är väldigt dumt att dedikera paneler till just ett ändamål (Om du inte har behov av att ladda bilen, eller bilen är ute och kör, Behöver du ha en mella lagring typ batteri) Bättre att bara sätt upp paneler för att generera ström, sälj eller använd var som i hushållet. När/Om det gör det installer så stor anlägging du kan och får , eller som inte helt svävar ut estetiskt etc.

//Daniel

1 gillning

Nu ska jag vara lite små dryg så du får ursäkta mig: har ni 15kWh så förstår jag det inte finns någon ekonomi i det alls... Men har ni 15kW... Så finns det absolut pengar att tjäna :slight_smile:

Enligt bilden du skickade producerade ni >10000kWh där är ju inte direkt skitdåligt...

1 gillning

Först, tack för allt ert engagemang, ni är bäst!

Det bästa hade såklart varit att sätta paneler på hela hustaket, problemet är att jag bor i en Brf.

Vi pratade om solceller på årsmötet sist och kom inte fram till ingenting.

Där hade vi medlem A som är positiv till solceller, fast absolut inte svarta. Svarta skulle sänka hela värdet på området till skonivå.

Medlem B var oxå positiv om installation gjordes snyggt så inga kablar syns. I princip vill B gå med elektrikern för att övervaka och ha synpunkter på jobbet som utförs.

Medlem C tycker att solceller är en fluga, utveckling går snabbt så onödligt att satsa på solceller när det kommer något bättre snart.

Och till sist medlem D vars standard svar är, ”tala högre, jag hör inte!”

Jag orkar inte att försöka övertala en hel Brf om solceller, skulle kännas som ett KU-förhör.

Då hade jag en tanke att sätta upp en diskret anläggning på förråd och carport taket, är ca 5x4 kvadrat i söderläge för att ladda en elbil. Bilen står allra mesta tiden still där så då vore det smidig om den samtidigt laddas. Känns även bra för miljön.

2 gillningar

Medlem C är helt klart min favorit... Påläst och insatt :slight_smile:

(Jag är ironisk)

3 gillningar

Vilken färg väljer man då? :joy:

Bra med engagemang låt hen driva solcellsprojektet

Nu har jag begränsad erfarenhet av brf:er men tror du har lika lång väg att vandra som om att bygga på hela brf:n. Tekniskt sätt så tror jag en så liten ”ö-drift” är krånglig och det vettiga alternativet att koppa in panelen kommer ju kräva egen elmätning och eget abonnemang för just dig? Har du egen laddstolpe? Hur debiterar ni den kostnaden osv massor av frågor att hantera i brf:en utan att ge mer nytta än till dig? 20 m2 skulle enligt mig som bäst få ut i runda slängar 5000 watt och beroende på värdesträck läge i landet osv kanske 30-40 kWh en riktigt fin solig dag. Men jag tror ändå att du måste få med dig din brf och då är det enklare att ta med hela brf:n . Tips kan vara att bjud in en solcell säljare , fast dom har väl lite för bra marknad nu , låt dom prata för varan åt dig och be dom göra en ROI kalkyl för just er brf.

// Daniel gillar med detta form så gryt :blush:

1 gillning

Har nog SMR (Små Modulära Reaktorer) i tanken. :sweat_smile:

1 gillning

Drömmen..

Vi har fjärrvärme och förbrukar runt 6000 kWh/år, kommer öka den dagen vi skaffar elbil, blir troligen nästa år.

Är det då värt att utsätta sig för resan genom Brf medlemmarnas stålbad och kämpa för solceller på huset?

Hade oxå en tanke att ta in en expert utifrån som kan svara så alla frågor.

Har en känsla om att skaffar vi solceller så kommer det snabbt att sprida sig. Så blev det med träaltan. Vi var först och nu är de vanliga runt om.