Söker HomeKit-kompatibelt vägguttag med extra switch

Är fortfarande nybörjare på det här med smarta hem, Homekit, etc... Med det sagt kommer här min fråga:

Jag har en lampa som är ansluten via vägguttag. Denna ska jag koppla in på ett HomeKit-kompatibelt väggutag (jag har idag ett gäng Meross som fungerar helt okej, även om jag gärna hade haft något som var mindre rent fysiskt).
Till denna lampa vill jag också ha möjligheten att tända och släcka med en knapp.

Frågor:

  • Vilket HomeKit-kompatibelt vägguttag ska man ha?
  • Vad behöver jag för att få den extra knappen jag pratar om?

Enklast är ju att bara sätta dit ett smart uttag, t ex Philips Hue Smart plug. En fysisk knapp för att styra den är t ex denna, men det finns många att välja på.

1 gillning

Till det så behöver man en Hue brygga också. Då blir det en femhundring till. Men Hue är stabilt och erkänt bra produkter.
Om man vill använda sina befintliga brytare så kan man även använda denna modul:

Men på vägguttag så är det inte många som har befintliga strömbrytare.

Vill man ha en plugg utan att behöva hubb så är nog en som stödjer thread att rekommendera. Exempelvis en från Eve:

Men jag tror inte att Eve har någon knapp till uttaget.

Om man behöver många uttag eller vill billigt kunna utöka antalet i framtiden så skulle Ikea kunna vara något att kolla på. Men då behöver man en brygga också. Men på Ikea kostar en brygga 300kr, en plugg 99kr och en fjärr 70kr. Billigt men vissa kommer säkert säga att det inte är prisvärt då det strular. Medans vissa tycker det är jättestabilt.

Många gillar även aqara som också är i det billigare segmentet men har ett väldigt stort utbud av produkter om man vill utöka senare. De har även knappar man kan fästa på väggen som ser ut som vanliga strömbrytare.

2 gillningar

Man behöver visserligen inte alls en knapp från Philips vara för att man kanske har en smart-plugg från dem. Så länge båda produkterna stödjer HomeKit så spelar det ingen roll :slight_smile:

Men, jag skulle nog slå ett slag för att skaffa Hue-bryggan då Philips Hue gör väldigt bra, stabila produkter och jag misstänker att du kommer äga några stycken om en inte alltför avlägsen framtid :slight_smile:

Över vilket protokoll kommunicerar Eve numera? Jag har en gammal plugg från dem, många år gammal, men jag har efter den hållit mig ifrån dem då de åtminstone tidigare endast körde över BT. Ingen hit.

Fördelen med bl a Philips Hue är att de kommunicerar över Zigbee.

Verkar fortfarande vara blåtand.

Men med thread funktionalitet.
Men ska man bara ha en plugg så gäller det kanske att ha en HomePod mini i närheten?

Ska tillägga att planen med denna uppsättning är att styra schemalagd tändning/släckning, men behovet av att tända och släcka denna fysiskt är också stor.

Ikeas grejer ska man låta bli eller?

Jag har nämligen en Ikea Gateway, men har inte kopplat in den i systemet än. Och som sagt, Philips Hue lär man inte kunna undvika… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ikeas fungerar bra

Ikeas plugg är bra. Men saknar fysisk knapp på själva pluggen. När det strular så är det ganska skönt att ha en fysisk knapp på själva pluggen för att kunna tända släcka.

Till de pluggarna som behöver en fysisk knapp för när det strular så använder jag:

Och den här

Men även uttag från:
Ikea, Philips och Koogeek.
Och brytare från Ikea och Aqara.

Vill du komma undan så billigt som möjligt skulle jag satsat på satechi eller Ikea.

Jag hade aldrig valt några prylar från Ikea. Jag har haft sådana och lärt mig av misstagen. Satsa på bättre kvalitet istället, t ex Hue. Aningen dyrare, ja, men man vinner på mindre strul och stabilare funktionalitet.

Sant men då måste man ju ha den extra produkten också :slight_smile:

Jag hade nog rekommenderat att köpa smartpluggen från Hue som föreslås längre upp i tråden. Fysisk knapp på pluggen och Hue är väldigt driftsäkert. Har för mig att du kan köra dessa över blåtand om du inte har Hues hubb

Det tråkiga med Hue är att deras pluggar inte går att dimma

Nu har jag inte kollat utbudet på länge men menar du att det skulle vara vanligtnidag? Det håller jag för osannolikt.

Ja det stod inte i första inlägget om det finns en ”homekit-hub” (iPad, ATV, HomePod).
Det går ju att köra utan men IOM att @carlsson vill kunna schemalägga funktioner så behövs någon sådan hub också. Jag har för mig att senaste ATV också har thread kompatibilitet.
(Men det är kanske smartare att kolla efter utrustning som inte bara använder blåtand som kommunikationsmedel)

Enig, enbart BT håller jag mig definitivt ifrån.

Du måste ha en smart plugg eller hade du kunnat lösa det med en smart lampa istället?

Hubben är en Apple TV.
”Lampan” är en armatur med åtta lampor, så det är verkligen en plug jag vill ha.
Den behöver inte dimmas.

Frågan är om jag ska testa Ikea bara för att erfara de problem som en del verkar ha…? Man blir ju nyfiken på hur dåligt det kan vara… :thinking:
Samtidigt verkar ju Hue ofrånkomligt.

Tack för all hjälp, återkommer när det är installerat och klart! :+1:

Har haft problem med Trådfri i början innan de uppdaterade gatewayen för några år sen. Sen dess har det flutit på. Många som inte har Trådfri som anser att det inte är bra eller lever på gamla meriter. Ska du kp deras lampor så ör det dock vissa som ger ifrån sig ett högfrekvent ljud vid viss dimmning.

1 gillning

Har du ngt tips på pluggar som går att dimma ? Har 2 telldus som gärna får gå pension… :sweat_smile: