SodaStream Duo - en dubbel bubbelfest

Från sajten:
image

SodaStream har släppt tre nya kolsyremaskiner och vi har spanat in SodaStream Duo som kan kolsyra både glas- och plastflaskor.

Rostfritt stål och en hel del plast

Duo är SodaStreams första kolsyremaskin som man kan ha både glas- och plastflaskor till och på grund av detta är maskinen lite större än normalt. Anledningen till detta är för att om man ska kolsyra i glasflaska så krävs något form av skydd om flaskan av någon anledning skulle gå sönder under kolsyreprocessen. Själva stommen i Duo är gjord i plast medans själva hållaren där flaskan placeras är i rostfritt stål. Designmässigt så gillar vi utseendet men hade helst sett att de hade löpt hela linan och slopat all plast och kört hela maskinen i rostfritt stål då den känns aningen plastig.

Enkelt att komma igång

SodaStream har även lanserat en ny kolsyrecylinder som de kallar Quick Connect vilket gör att vi slipper skruva in och ut cylindern varje gång det är dags att byta. På Duo kan vi lossa baksidan av maskinen och där finns ett rosa handtag som vi drar i. Därefter stoppar vi in kolsyrecylindern, drar in handtaget och stänger luckan – smidigt. För att kolsyra vårt vatten tar vi fram antingen plast- eller glasflaskan som följer med i kartongen och fyller den med vatten upp till den streckade markeringen och placerar den i hållaren. Vi trycker till den och stänger med det lilla reglaget och sedan är det bara att trycka på knappen på ovansidan för att kolsyra vattnet. Något som inte är lika kul är Duo enbart fungerar med Quick Connect-cylindrarna så det kan vara lite knepigt i början att hitta ett ställe som byter ut den.

Aarke Carbonator Pro vs SodaStream Duo

Vi har sedan tidigare testat Aarke Carbonator Pro som även den kan kolsyra direkt i glasflaskor och det finns några saker som skiljer dessa två kolsyremaskiner åt. Om vi börjar med material så är Carbonator Pro genomgående i rostfritt stål medans Duo är nästan helt i plast förutom själva hållaren för flaskan. Rent designmässigt så faller Carbonator Pro oss mer i smaken då vi dels inte har någon plast men den har även snyggare detaljer och känns mer exklusiv. Däremot så tycker vi Carbonator Pro är lite väl stor och Duo är aningen mindre vilket gör att den inte ser lika gigantisk ut i köket. En till fördel för Duo är att den kan kolsyra både med glas- och plastflaskor medans Carbonator Pro enbart fungerar med glasflaskor. Det sista är även priset. Carbonator Pro kostar 3 000 kronor medans Duo i skrivande stund pendlar mellan 900-1 200 kronor. Så vilken är då bäst? Jag skulle säga att när det kommer till att kolsyra vatten är de lika bra och antingen väljer man att betala lite mer för design eller så betalar man lite mindre och får lite mer plast. Men båda två är bra val om man är ute efter kolsyremaskin.

## RECENSION: SODASTREAM DUO

FÖRDELAR

• Kan kolsyra både glas- och plastflaskor
  • Smart lösning för kolsyrepatronen
  • Kolsyrar vattnet bra

NACKDELAR

• Väldigt mycket plast
  • Kan kännas lite väl stor för många kök
  • Måste vara QuickConnect-cylinder

SAMMANFATTNING

SodaStream Duo är en bra kolsyremaskin som bjuder på två smidiga nyheter. Dels att vi slipper skruva in kolsyrepatronen och sedan att den kan kolsyra i både glas- och plastflaskor. Detta är perfekt om man vill ha med sig en flaska i ryggsäcken och slippa oroa sig för glaskross på vägen till sin destination. Kvalitén på maskinen är genomgående bra om än lite väl plastig. Vi hade gärna sett att SodaStream fläskade på med det rostfria stålet och lanserade en riktig lyxmaskin som kan konkurrera med Carbonator Pro. Men är du ute efter bra kolsyremaskin för ett rimligt pris så är SodaStream Duo absolut värd att titta närmare på.

BETYG: 3.5 / 5

1 gillning

Nu inser man att man har djurskruv på patronen men kompenserar detta med 4 kolsyrningar med ett tryck. :joy::joy::joy:

Vad kostar en refill med sodastream-kolsyrepatron?
En vanlig refill-tub kostar ju några tior.

Det är samma tuber får man hoppas. Något annat vore knas.

Drog inte till i köptarmen detta, fortsätter med min gamla med djurskruv på tuben.

Det är inte samma tuber tyvärr! Det kostar cirka 80 spänn att fylla på:

https://www.clasohlson.com/se/SodaStream-Quick-Connect-kolsyrepatron-påfyllning-inbyte%2C-60-liter/p/Pr444716001

Inte samma gasflaskor, ser på videon att djurspåret saknas. :joy::joy:

WTF

Jösses. Tur man inte tokbeställde.

1 gillning

djur

Vill minnas att ICA tog 89:- för djurskruvflaskan när vi köpte vår första maskin för runt 15 år sedan.

Precis, de är även lite olika på ovansidan, dvs den delen som åker in i kolsyremaskinen,

Jag tror de fortfarande tar det faktiskt, jag köper mina på rusta för 30 spänn. Jag har dock en känsla av att alla nya SodaStream kommer få nya flaskan och det lär komma "pirat"versioner av den.

Vi kör också Rusta, tror vi har 6 flaskor så vi tar 5 varje gång så vi står oss. Kommer säkert en adapter från djur till snäpp. Synd bara att den måste vara i metall, annars hade vi printat ut den. :joy::joy:

1 gillning

Det är ju bara för att låsa in kunderna till deras refill-tuber. Jag ser det bara som ett argument att inte köpa deras maskiner.

2 gillningar

Japp när skruvflaskorna är ute är det väl återvinningen som gäller för jag tror ju inte SS byter in de.

1 gillning

Den dagen det är billigare och mer lättillgängligt att köpa den nya modellen så är det ju bara att köpa läget. Men nu ser jag inte någon anledning till att byta. Sitter man som du på många tuber så blir det ju flera hundralappar till bara för nya tuber.

2 gillningar

Precis, vår maskin är vi nöjda med så för vår del är det inget byte i sikte.