Snus

Ja, 24 st i en dosa Kapten.

1000 st Premium Original kostar 736 kr. Har man 24 i en dosa så räcker en sådan beställning till 41,67 dosor. 736 kr delat med 41,67 dosor ger ett pris på ca 17,7 kr per dosa. I stort sett samma pris som jag ger per dosa när jag köper en stock Kapten.

Dåså :blush:
Jag kanske skulle pröva kapten en gång.
Dock tycker jag det är jäkligt bekvämt med en stor burk med prillor som jag bara fyller min plåtdosa när det är slut.
Som sagt snuset jag hade innan gick det ca 1,5 dosa dygn så blev inte billigare bara för att den kosta 180 kr stocken.

1 gillning

Billigt behöver inte betyda billigt, en del dosor har runt 43 gram snus och dom “sämsta” jag har sett innehåller bara 34 gram snus" Dom jag kör med nu har 37 gram.

Så, om man räknar om det till “standard värdet” som tidigare var 50 gram/dosa (lössnus) blir det ibland dyrare än med ett dyrare snus per gram snus man får.

En dosa Kaliber ligger på 16g. 08g prillan! Påse då!

Svår att räkna på då jag inte vet eller kommer ihåg vad vikten var från början på portions-snus, men portion brukar vara mindre och och kosta mindre.

Vill minnas 1.2g och 24 snusar/dosa. Säkert lite olika också på märken! Kaliber t.ex har bara 20 snusar nu.

I botten på min dosa Kapten står det 16,8 g, vilka märken skulle leverera dosor med så mycket som tre gånger så mycket?

Lös brukar ligga på 43g. Ettan gör det i alla fall.

Oval dosa? Det har jag aldrig sett.

På den tiden hette det Ljunglövs eller om det var Ljunglöfs Ettan och inte Stockholms Ettan och dosorna såg ut ungefär som denna bild:

032wYVpT9Zkz

Förr fick la man snus utdelat i en liten snusburk? Vill minnas jag hört att dom dela ut snus så.

Jag såg en sådan burk när jag sökte lite lätt. 23 öre kostade den då!

Japp, överheten snusa gärna från en liten oval silverdosa men var oftast luktsnus som dom drog upp i näsan och sen gick runt och nös :slight_smile:

1 gillning

Japp, men var före min tid med denna ädla tobak :wink:

1 gillning

Från sajten:
image

EU-kommisionen har nu godkänt att affären där Philip Morris vill köpa Swedish Match.

Det är den Amerikanska tobaksjätten som vill köpa snusföretaget Swedish Match och nu har EU-kommisionen godkänt köpet. Kommissionen syn på konkurrenssituationen har legat till grund för granskningen. Enligt Reuters har Philip Morris gått med på att avyttra en av Swedish Match företag.

För att ta itu med kommissionens preliminära konkurrensproblem erbjöd Philip Morris International att avyttra Swedish Match logistikgren, SMD Logistics.

Köpet är ett av Marlboro-tillverkaren Philips Morris tilltag för att expandera till marknader för alternativ till cigaretter. Swedish Match gör snus och har ungefär halva marknaden för snus.

Via: Reuters

 

Testar senaste small batch. Sådär. Inget att köpa igen.

3 gillningar

Inte många av dessa specialsmaker som är någon höjdare testade du rom-smaken för 149 spänn dosan?

1 gillning

Jag beställde men tillhörde de som inte fick innan de stoppade produktionen. Sedan orkade jag inte beställa när jag såg era och andras recensioner.

Den bästa tycker jag var General Harvest, som dock inte var en ”small batch” utan ”Limited Edition”

2 gillningar

När jag snusade för typ 10 år sedan körde jag på Retro, tyvärr slutade de tillverkas. Var riktigt god.
Gick sedan över på general long.
bild

3 gillningar

Då man tyvärr efter några års uppehåll trillat dit igen sitter man åter med en fet General Lös under läppen. Fast ibland när man behöver vara lite civiliserad bland folk så är det portion som gäller, har dragit mig igenom en stock vanlig XR, dvs den bruna varianten, sedan en stock XR Rapé Strong. Ingen av dem är någon höjdare, nu beställde jag en stock Kronan Strong, har inte testat Kronan sen i ungdomen. Kanske smakar det anus, men billigt var det.

Vart handlar ni snus? Har upptäckt att det både är billigt och snabb leverans om man handlar direkt från Swedish Match hemsida, där kan man handla Senaste Produktionen av de vanligaste sorterna så som typ General, Grov, Göteborgs Rapé & Ettan, färskare än så blir det knappast :slight_smile:

1 gillning