Snurrig belysningssstyrning från Hue

Från sajten:
image

Sedan den smarta belysningen gjorde sitt intåg i våra svenska hem så har förvirringen varit stor hos många. Hur ska den styras bäst egentligen och med vad?

Smart belysning är den produkt som många börjar titta på först av allt när det är dags att komma igång med det smarta hemmet. Inte så konstigt eftersom tröskeln är låg och det går relativt snabbt att komma igång utan att besitta en massa tekniska kunskaper. När jag själv köpte mitt första startpaket från Philips Hue vilket också var de första produkterna som blev grunden till mitt alldeles egna Apple Home så uppstod också en viss förvirring här hemma. Det var nämligen inte helt ovanligt att någon av de andra familjemedlemmarna eller gäster använde den vanliga strömbrytaren som de alltid gjort för att tända och släcka. Givetvis tar ju detta bort en del av tjusningen med smart belysning.

Sedan dess har jag försökt komma på vettiga och inte minst användarvänliga lösningar i hemmet för att detta inte ska ske utan att pilla för mycket med det elektriska. Enklaste sättet var att helt enkelt ta bort de vanliga trappbrytarna och smälla upp en kontroll från Hue ovanpå – då fanns det ju inga andra sätt att tända och släcka belysningen på (utöver app och röst då vill säga). Detta var dock inte alltid snygga lösningar tack vare för små bottenplattor samt det avlånga formatet på dessa. Tack och lov så finns det nu en snyggare lösning att tillgå från Philips Hue och vi har testat denna ett bra tag nu här hemma!

Det här är kontrollen Philips Hue Tap Dial Switch:

Philips Hue Tap Dial Switch är uppföljaren till den äldre versionen som var lite unik med sin batterilösa konstruktion (den använde kinetisk energi). Den krävde ibland lite mer av dig som användare vid knapptryckningarna men var ändå en hyfsat trevlig kontroll. Sedan lanserade Philips Hue den lilla Smart Button som jag köpte in i tron att den kunde vridas för att dimma belysningen vilket så ej var fallet. Den var dessutom försvinnande liten nästan och äter stundtals batterier. Efter det uppdaterades Dimmer Switch och den kom så äntligen kontrollen som jag inte visste jag behövde men som jag ändå längtat efter – Philips Hue Tap Dial Switch (inte det bästa namnet kanske).

På förpackningen (som numera är helt utan plast) syns kontrollen tydligt och man ser också att den går att ta loss från bottenplattan. I förpackningen finns bara precis själva kontrollen, en bottenplatta samt lite dokumentation.

Philips Hue Tap Dial Switch har fyra fysiska knappar som är märkta med små upphöjda prickar samt en vridring som omger knapparna. Med denna kontroll är det möjligt att styra upp till tre rum eller en zon med varje enskild knapp vilket ger en hel del möjligheter. Vridringen används för att dimma belysningen med och den har en kvalitativ känsla där det är tydliga “hack” som känns när man vrider.

Den fyrkantiga bottenplattan som medföljer kan monteras på väggen antingen med den dubbelhäftande tejpen som sitter på baktill eller via skruvar (medföljer ej). Då kontrollen är magnetisk innebär detta att det givetvis också går att fästa den på kylskåpet eller annan magnetisk yta. För information så finns det numera en annan version med en mindre bottenplatta som täcks helt av kontrollen om man hellre vill ha det.

Som synes så sticker kontrollen ut en del jämfört med andra varianter från Hue. Blir väl lite av en vanesak men för att få till det med en vridring som är den övre av de två ringar som syns så fanns det nog inte så mycket att kompromissa om här.

Installation av Philips Hue Tap Dial Switch:

Att installera Philips Hue Tap Dial Switch är föredömligt enkelt som med de flesta av produkterna i Hue-sortimentet. Gå till tillbehör i Hue-appen och välj den nya kontrollen och följ därefter anvisningarna. Busenkelt som man säger och här är det många andra som har något att lära när det gäller enkelhet vid installation av produkter (ingen nämnd ingen glömd).

Hela installationsförloppet går på runt 1 minut vilket uppskattas och när den är ansluten till ditt system. Förresten så krävs det en Hue Bridge för att installera denna men det är kanske självklart, vad vet jag? Välj därefter hur och vad du vill styra, välj hela hemmet, zon eller rum och därefter vilken belysning i respektive rum om du har flera i samma.

För denna nyinköpta kontroll så valde jag att kunna hantera ett par olika ljuskällor i hemmet som jag brukar vilja kunna nå från mitt skrivbord. Det hela är så enkelt att du väljer vilken knapp och därefter vilken belysning som ska styras vilket sedan bekräftas. Sjukt bra här är att varje knapp och knapptryckning på denna kan välja mellan olika scener och hålls den intryck så släcks belysningen.

Trevlig bonus för användare av Apple Home är att Philips Hue Tap Dial Switch exponeras här också. Nu väljer jag dock att inte använda den här eftersom den då begränsas ganska mycket funktionsmässigt.

Användning av Philips Hue Tap Dial Switch i vardagen:

Hur fungerar då Philips Hue Tap Dial Switch för vardagligt bruk? Riktigt bra tycker jag men jag återkommer till det längre fram i recensionen. Jag nämnde tidigare de andra kontrollerna som jag har hemma och använder för att styra där det behövs. På bilden nedan syns Smart Button till vänster och den nyare versionen av Dimmer Switch till höger. Tripp, trapp, trull men mitt favoritval blir den i mitten.

Här syns också en jämförelse från sidan där Philips Hue Tap Dial Switch framstår som en ishockeypuck nästan men riktigt så illa är det inte. Den ligger faktiskt bra i handen det går inte att ta miste på kvalitetskänslan trots materialet som är plast.

När jag köpte mina Smart Button via en tysk sida (dessa tog en mindre evighet innan de officiellt kunde köpas i Sverige) så hade jag antagligen så bråttom att jag inte läste produktinformationen riktigt. Naivt nog trodde jag att detta var en dimmer som kunde vridas på sin platta – det såg ju så ut men i verkligheten så var detta egentligen bara en kopia av en Flic Button. Jag fick ändå användning av dessa så helt bortkastade pengar var det inte.

Jag nämnde att jag programmerade in Philips Hue Tap Dial Switch att styra lite olika belysning i hemmet vilket är korrekt. Men, jag köpte faktiskt denna kontroll direkt när den lanserades förra året och har använt den ett tag nu och är mer än nöjd med den. Den första jag köpte används för att styra tre stora filament-ljuskällor som fungerar som en taklampa över matplatsen. Lite “overkill” kan tyckas men just möjligheten att kunna dimma steglöst gör att den fungerar bättre än att styra via Hue Wall Switch som jag gjorde tidigare. Mycket bättre ska tilläggas och mer accepterat av de andra i familjen också…

Att nu ha tillgång till en kontroll med en fyrkantig istället för avlång bottenplatta gör att denna faktiskt smälter in lite bättre i heminredningen. Lite synd dock att den bara mäter 80 x 80 millimeter istället för 86 x 86 som är standard. Detta gör att jag valt att montera den med ett visst mellanrum så att det inte syns så mycket att det finns en storleksskillnad. Efter en stund vänjer man sig så det är ingen jättesak men ändå – varför inte 86?

Jag uppskattar också att den fästs enkelt med magnet på plattan, detta gör det lätt att ta med den till matsalsbordet när man har gäster på besök och där enkelt kunna dimma belysningen utifrån stämningen i hemmet. Den skäms inte för sig eller som jag ser det.

Slutligen funderar jag lite på hur denna kommer att stå sig när Flic lanserar sin nya kontroll, Flic Twist som varit på gång ett tag nu. Principen för den är liknande denna men givetvis kommer den att ha betydligt fler möjligheter att styra andra produkter fast till ett högre pris. Den som lever får se säger jag utan att vara bitter men sedan jag backade Flic Twist på Kickstarter så har det tagit lite längre tid än jag hoppades på men här återkommer jag med en recension även på den när den dykt upp.

Recension: Philips Hue Tap Dial Switch

Fördelar

  • Vridreglage
  • Magnetisk
  • Portabel
  • Mångsidig
  • Stilren design

Nackdelar

  • Varför 80 mm och inte 86 mm?

Detaljer

Tekniska specifikationer Philips Hue Tap Dial Switch:

  • Mått bottenplatta: 80 x 80 x 7 millimeter
  • Mått kontroll: ø 60 x 20 millimeter
  • Tjocklek monterad: 24, 3 millimeter
  • Vikt: 70 gram
  • Batteri: CR2032
  • Protokoll: Zigbee
  • Livslängd: ca 50.000 tryckningar
  • Arbetstemperatur: 0 – 40 °C
  • Material: Plast
  • Kapslingsklass: IP20

Rekommenderat pris är 529 kronor och den finns i svart eller vitt utförande. Mer information finns att läsa på Philips Hues hemsida.

Sammanfattning

Philips Hue Tap Dial Switch är en kontroll för min smarta belysning som jag uppskattar riktigt mycket. Inte bara för att den har en vridring som steglöst kan dimma belysningen men också för att den smälter in bättre i heminredningen än vad de tidigare kontrollerna från Philips Hue gjort. Det finns många olika möjligheter att programmera på och tack vare den inbyggda magneten är den lätt att ta med sig runt i hemmet vid behov. Kvalitetskänslan är riktigt bra och den går att vrida steglöst på ett ganska exakt sätt. Kör du Philips Hue hemma för din belysning så är denna värd lite uppmärksamhet. Det enda jag egentligen inte gillar är just måttet, 80 istället för 86 som är standard vilket är lite synd men å andra sidan inget som påverkar funktionaliteten.

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!

Största nackdelen som jag ser det är att du inte kan välja vilken scen du vill starta. Enbart ”default” scenerna. Annars en mycket trevlig pjäs.

Jag gav up Flic Twist för länge sedan. Var väl typ 3 år sedan de pushade den? Om en produkt tar så lång tid att utveckla så är det något som skaver i funktion eller koncept. Kill your darlings Flic...