Bra!
Men jag undrar hur mycket pengar som lagts på att byta ut kortläsare senaste åren?
SD räknade på det och det är ungefär fyrahundra tusen euro, vilket motsvarar fyrtio tusen miljarder kronor.
Nej men skämt å sido så kostar det här nya ca 300 miljoner och det gamla var nog säkerligen lika dyrt.
3 gillningar
Spontant känns det som väldigt mycket pengar men å andra sidan så har jag ingen koll på hur mycket SL omsätter och om detta på sikt innebär en besparing för SL.
Undrar om man klurar på någon lösning i de fall flera vill använda samma 30 kort
Att gå över till digitalt borde i slutändan ge dem besparingar på folken i “luckorna” deras betalmaskiner som står lite här och var och de trötta plastkorten och all administrering kring dem.
Ja fy fan, att allting fungerar med mobilen ger 476% mer livskvalité, särskilt med tanke på att det går att låna ut digitala periodkort väldigt enkelt, i alla fall här i Skåne.
1 gillning
I Stockholm är det också tillåtet att låna ut sitt periodkort.
Ja men då måste man ju fortfarande träffas
Är det bara Stockholm av Sveriges 21 länstrafikområden som inte är digitala när det kommer till biljetter? Skåne verkar vara det och Västtrafik har varit det i åratal (inkl. låna biljetter över distans). Hur är det med övriga 18 regioner?
Det skulle väl dessutom jobbas fram ett biljettsystem som skulle gälla hela Sverige? Regeringen har väl tillsatt en utredning om detta om jag inte minns helt fel.