YouTube vill bredda inkomstkällorna genom att öppna upp en ny liveshopping-kanal.
Annonsintäkter har börjat minska för YouTube efter att annonsörerna börjat snåla in och konkurrensen växer från plattformar som TikTok. Därför är det inte så konstigt att YouTube letar nya inkomstkällor. Den 30 juni så lanserar videotjänsten deras nya e-handel på hemsidan i Sydkorea. För att känna lite på det har de satt ett slutdatum för projektet på tre månader vilket troligtvis förlängs ganska omgående om allt går väl.
YouTube tänker även experimentera lite under tiden för att se vad som fungerar. Företag kommer att kunna liveströmma med deras produkter som sedan säljs direkt genom YouTube. Ja det är ganska exakt som TV-Shop på 90-talet fast istället för att ringa kan du shoppa produkterna direkt med ett par klick på hemsidan. Liveshopping finns det redan ganska gott om på YouTube men som då ofta fungerar precis som klassiska TV-shop. Med YouTube som mellanhand så kommer det göra det enklare att både shoppa och sälja på plattformen.
Till en början är det 30 varumärken som skrivit upp sig för att vara med på YouTubes första steg in i e-handel. Att det blev Sydkorea är ett ganska självklart drag då så kallad liveshopping växer så det knakar där och i stora delar av Asien.
Via: Reuters