Snart blir det lättare att skilja sig

Från sajten:
Snart blir det lättare att skilja sig | Teknikveckan


image

Om du och din partner tycker det är för mycket pappersarbete när skilsmässan står vid dörren så kan du glädjas åt att det snart blir enklare.

Istället för beställa hem skilsmässoblanketter som ska signeras av båda parter så kommer det snart lanseras en e-tjänst där skilsmässan går att göra digitalt. Inga detaljer om hur tjänsten kommer fungera är lämnade ännu men med största sannolikhet kommer BankID användas för legitimering.

Via Feber

 

Om man skall skilja sig är nog inte detta det största bekymret man har…

1 gillning

Lättare? Borde vara svårare så folk tänker sig för både en och två gånger innan man ger upp så lätt.

1 gillning

Ska vi inte se till att det blir svårare att gifta sig istället då så vi börjar i rätt ände :slight_smile:

2 gillningar

Well, vi orkade aldrig skicka in papprena och sedan när vi kom på att det kan vara bra att vara tillsammans igen var det ju smidigt att slippa gifta om sig :blush:

3 gillningar

Jag vet inte varför man skall vara tillsammans om man inte passar ihop - giftemål i sig är ju trots allt mer av en juridisk företeelse som reglerar diverse skydligheter mot varandra.

Ja och så slipper man sitta på Familjerättsbyrån i komunen och berätta när man hade sex.

Min uppfattning är att folk nu för tiden ger upp för lätt vid minsta grus i maskineriet. Man orkar inte att arbeta på förhållandet. Utan man tror att det ska vara som i filmer. Ja det kanske ska vara svårare att gifta sig men absolut svårare att skilja sig också.

Och då är ändå Sverige tillsammans med Finland ett av dom länder där det är enklast att skilja sig.

Inför ett körkort för att gifta sig istället.

1 gillning

Jocko--------------------------------------------------------------------Esse

Så långt står vi mellan varandra :slight_smile:

Vilken tur för jag vill inte gifta mig med dig…fast du är kramgo :wink:

Aww bubbis :purple_heart:

Inte ens för att sol och våra @Esse på hälften av hans lego?

Har aldrig varit gift, träffade frugan för 30 år sedan och hon naglar sig fast som en igel. Så det ser ut som om det är tills döden skiljer oss åt. :smile:

Du har aldrig varit gift men du har en fru? :sweat_smile:

Firar träbröllop i september. Inga planer på skilsmässa med eller utan bank-id.

1 gillning

Hon är kanske inte juridiskt min fru men efter 30 år så känns det ju som om man är gift och kallar man henne frugan så kanske hon inte friar. :smile:

Hmm…kanske :grin:

Kristallbröllop här 1a september. :slight_smile:

Grattis!

1 gillning