Snap Partner Summit 2023 bjöd på många nyheter

Från sajten:
image

Snap har precis hållit sitt event Snap Partner Summit 2023 där en mängd nyheter presenterades. Företaget fortsätter sin satsning på innehållskreatörer och utveckling.

Vid årets Snap Partner Summit 2023 presenterades en mängd olika nyheter som Snap arbetat aktivt med under en lång tid. Genom att fortsätta sin utveckling av AR-plattformen kan kreatörer, partners, återförsäljare och utvecklare fortsätta att skapa unika upplevelser för sina användare, såväl på som utanför Snapchat. I nuläget har Snapchat över 750 miljoner användare i månaden och deras prenumerationstjänst har mer än 3 miljoner prenumeranter globalt. Bland de många nyheterna som presenterades finner vi bland annat:

Nyheter om appen Snapchat

  • Snap utvecklar sitt signaturformat i Stories med en ny Shared Story som heter “After Dark” och utökar sin Community Stories-funktion till fler skolor.
  • Snap Map kommer att finnas tillgänglig i 3D, plus att Snap lägger till nya sätt att upptäcka platser som var populära kvällen innan. Dessutom kan vänner dela sin liveplats vidare för att hålla kontakten i realtid om de vill.
  • Nästan 1,7 miljarder Bitmojis har skapats – upp från 1 miljard förra året – och snart kommer dessa avatarer att dyka upp i nya dimensioner med nya stilar som kan uttrycka mer och vara mer personliga och verkliga.

Nyheter för skapare

  • Snap öppnar sitt intäktsdelningsprogram för Stories för att låta fler kreatörer gå med. Programmet placerar annonser i utvalda innehållsskapares berättelser och ger löpande kontantutbetalningar för deras riktiga “bakom kulisserna” innehåll.
  • Stories Monetized Creators publicerar oftare på Snapchat och den totala tiden som Snapchat-användare spenderar på att titta på Stories från US Monetized Creators har mer än fördubblats från år till år.
  • Snap har också gjort det enklare än någonsin att bli innehållsskapare på Snapchat och få en publik, vilket ger Snapchat-användare över 18 år möjligheten att lägga upp en offentlig berättelse.
  • Nytt innehåll från skapare kommer till nya delar av appen – som Snap Map – och gör det lättare att bli upptäckt i Stories och Spotlight, som nu har mer än 350 miljoner aktiva användare varje månad.
  • Tiden för att titta på Spotlight-innehåll ökade med över 170 % under det senaste året.

Nyheter kring musik

  • Snap och norska Kygo har ingått ett samarbete vilket innebär att AR kommer att vara en del av några av Kygos show i sommar.
  • Snap fortsätter att skapa en ännu mer revolutionerande livemusikupplevelse genom att bygga vidare på partnerskapet med Live Nation. Nu med skräddarsydda AR-upplevelser för 16 av världens största festivaler, där AR bland annat kan användas för att hitta scener och dina vänner i myllret av människor.
  • En ny integration med Disguise, en ledare inom visualisering av liveevenemang, säkerställer att Snap AR kommer att finnas tillgängligt på några av världens största arenor och turnéer. Under en show kan fans se AR-element genom Snapchat-kameran och interagera med vad som händer på scenen.

Nyheter kring ARES (AR Enterprise Services)

  • Snap delar med sig av mer om sina AR Enterprise Services (ARES), som tar Snaps världsledande AR-teknik bortom Snapchat-appen och in i kundernas egna appar och webbplatser.
  • En visuell översikt av ARES första lösning, “Shopping Suite”, kommer att tillhandahållas, som sammanför Snaps AR-teknik och AI-genererade passform och storleksrekommendationer i en tjänst, med funktioner som vår 3D Viewer, AR Try-On, Fit Finder, samt Enterprise Manager och praktiska integrationstjänster.
  • Snap meddelar också att ARES nu erbjuder AR-speglar, vilket ger AR-teknik för shopping och underhållning till fysiska skärmar. Detta gör det möjligt för konsumenter att se, prova och interagera med produkter live framför en skärm. En AR-aktiverad prototyp av en Coca-Cola läskmaskin kommer att presenteras och detta kommer att ge otroliga AR-upplevelser, priser och mer.

Nyheter om AR-plattformen

  • Snap introducerar också en ny generation linser, som drivs av Generative AI. The Cosmic Lens är tillgänglig nu och hjälper Snapchat-användare att förvandla sig själva och sin värld till en animerad sci-fi-scen.
  • Snap testar nya sätt att göra det snabbare att lägga till AR i Memories. På Snapchat-kameran kommer de senaste bilderna att visas bredvid linser, i en karusell längst ned på skärmen, så att de är lättillgängliga.
  • Linser kommer så småningom att rekommenderas som är relevanta för fotot eller videon en Snapchat-användare har tagit. Genom en kombination av visuell förståelse av vad som är i kamerans vy och API:er som förstår faktorer som den lokala väderprognosen och tid på dygnet, blir linsen dynamiskt synlig för att matcha ögonblicket. Under de närmaste månaderna kommer Snapchat-användare att hitta fler linsrekommendationer när människor eller husdjur är i ramen.

Nyheter om My AI

  • Sedan lanseringen i februari har My AI glädjat miljontals Snapchat+-prenumeranter – skickat nästan 2 miljoner chattmeddelanden per dag.
  • My AI rullas nu ut till Snapchat-användare över hela världen med flera nya funktioner.
  • Nu kan Snapchat-användare lägga till My AI i gruppchattar och få platsrekommendationer på Snap Map eller Lenses.
  • Snap kommer också att erbjuda nya personliga funktioner, som att skapa din egen Bitmoji för din My AI.
  • Snart kan Snapchat+-prenumeranter ha möjlighet att få en genererad Snap tillbaka från My AI.

Källa: Snap