För ett par dagar sedan så tog jag modet till mig att sätta mig i bilen och lät drönaren följa efter den. Dvs. jag har ställt in den i ett läge där den följer ett objekt, min bil i det här fallet. Det gick över förväntan och jag märkte också att det går utmärkt att styra drönaren från inifrån bilen sedan när det var dags att ta över kontrollen och gå in för landing.
Kring 40 km/t vill jag minnas. Drönaren kan flyga i upp till 70km/t men jag kände inte för att testa gränserna eller köra så fort på den vägen heller för den delen.
Kan den följa med i så höga hastigheter som över 20 km/h? Det är väl sportläge som gäller då? Eller vad har jag missat – blir positivt överraskad om jag har fel
Jepp. Står jag på ett fält och springer kors och tvärs så följer den med och anpassar hastigheten efter hur jag rör mig, och stannar upp om jag också gör det.
Nejdå. Det går relativt fort också. Som Esse påpekade. Det finns en anledning till att jag delade med en video från just den vinkeln. Jag hade en intressant diskussion med en handläggare på lantmäteriet som inte hade ett bra svar på min fråga. Jag frågade vad som skiljer från att jag tar en bild med telefonen från en höjd som visar horisonten kontra med en bild tagen med en drönare med exakt samma vy, och om jag då behöver söka spridningstillstånd för mina bilder från fjällsemestern för att vara på säkra sidan?
Enkelheten @Smirf – det är tufft att ta sig upp på ett berg i stora delar av landet och få med något kvalitativt.
Men visst kan det bli absurt, du får ju inte ha med kaknästornet i dina filmer. Men jag tror nog att kaksnästornet är Stockholms mest avbildade torn. Särskilt från flygplan.