SMB via mobil router = No go

Jag har ett ruggigt konstigt problem, som någon här kanske kan svara på.

Situation:
1 st Mac Mini med macOS Catalina, fildelning aktiverad via SMB. Denna har fast IP.
1 st brandvägg med port 139 öppnad (SMB via TCP).

Problem:
Ansluter jag via min mobila Tele2-router mot detta IP-nummer står datorn bara och tuggar, inget händer och till slut blir det timeout.
Ansluter jag via min mobil som har Telenors nät så funkar det utan problem.
Har testat via två andra maskiner, en med fast fiber och en med mobilt nät (Telia i det fallet), så funkar det återigen inte via den mobila routern medan fiberanslutningen tuggar på utan problem!

SMB-version är 3.02.
Vad är det i en mobil router som gör att detta inte funkar!?
Det här är ju helskumt, någon som har en idé vad det är som händer?

Vad är det för modellbeteckning på din Tele2-router?

TP-Link Archer MR200

Vad den andra heter, som vi också provade, vet jag inte. Men får kolla upp det om du kommer på något bra. :slight_smile:

Mobiloperatören använder troligen intern NAT så du får inte ett ”riktigt” externt ip-nummer mot internet. Jag vet att jag får en 10.-adress som ”extern” adress på min mobila failover router.

Kan vara det, dock inte säkert.

1 gillning

Intressant, kan vara värt att undersöka. Tänkte först att mittip.se skulle ge ett bra svar, men det kommer nog inte funka…? :thinking:
Hur gör jag för att testa denna teori?

Det är bara att kolla vad du får för ip från det mobila bredbandet. Så här ser det till exempel ut hos mig

Som du ser börjar den på 10 vilket är en internadress. De interna adresserna är väldefinierad och finns tex här:

smb använder port 445 också. men du säger att det fungerar i ena scenariot?.

kan du pinga destinationen?
Det med att operatören ger en nat address lätt som den mest troliga i detts fall.

simplast är väl att köra en wireshark och se vad som händer

Du får det att låta som Wireshark är något enkelt.

Sedan gammalt kör man ej SMB över nätet. Använd vpn för att komma åt.

2 gillningar

det är inte speciellt komplicerat. eftersom han skrev han öppnat i brandväggen så förutsätter jag det fanns lite nät kunskaper där.

Tack för alla svaren! :+1:
Anledningen till att jag valde en SMB-öppning är för att det skulle vara en temporär och enkel lösning. Hade räckt hur bra som helst om det hade funkat.
Mitt agg mot mobilt internet blev ju inte bättre av detta. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Du ska nog rikta ditt agg mot nätoperatörer som delar ut privat ip4 adresser. Blir allt vanligare då det är stor brist på publika ip4-adresser och övergången till ip6 går alldeles för långsamt.

man tycker ipv6 borde vara det mest logiska för en mobiloperatör att använda.

telefonerna har väl haft stöd för ipv6 väldigt länge

Yep, iOS sedan 4.1 och Android sedan 5.0