Smartare sömn med uppdaterade appen Sleep Cycle

Från sajten:
image

Appen Sleep Cycle för Apple Watch mäter och analyserar din sömn och skickar datan till Hälsa-appen. Den är dessutom exklusivt framtagen för WatchOS.

Appen låter dig se hur du sover, om du har avbrott under natten och hur djupt du sover vid olika tidpunkter. Tack vare intelligent mätning av ditt sömnmönster kan appen också väcka dig på morgonen när du befinner dig i lättare sömn, allt inom ett spann av 30 minuter (eller 10 minuter om du hellre vill det).

Dock kan den inte analysera dina drömmar vilket hade varit riktigt bra :-)

Appen är gratis men möjlighet till köp i den finns.

Källa: 9TO5Mac

Du glömde nämna vad som är nytt i uppdateringen.

Jag köpte Sleep Cycle innan de började med prenumerationsmodell och gillar appen skarpt, delvis för att den är Svenskutvecklad.

Men den har sina brister. Tidigare använde de rörelsedata från iPhone för att detektera sömn, vilket innebar att du var tvungen att lägga telefonen i sängen. Numera använder den ljud för att detektera sömn, vilket innebär att om du har husdjur som rör sig under natten så tror Sleep Cycle att du sover dåligt. Det går fortfarande att ställa om mellan de två metoderna, men jag upplever ingen av dem som riktigt tillförlitlig. Om du har en partner som använder Sleep Cycle kan du koppla ihop era appar och då ska den detektera vem av er som sover dåligt och/eller snarkar, men i min erfarenhet fungerar inte heller detta tillräckligt bra.

Konkurrenten Autosleep använder rörelsedata från Apple watch och är snäppet bättre på just sömndetektering än Sleep Cycle, även om jag gillar övriga funktioner mer i Sleep Cycle.

Det känns överlag som att Sleep Cycle behöver uppdateras mer. Till exempel är enda sättet att ta puls när man vaknar att hålla sitt finger över kameran på telefonen. Det borde ju gå utmärkt att använda Apple Watch eller att hämta ett värde från Hälsa för det.

Autosleep kostar den 35kr el 35kr i månaden :man_shrugging:t2::face_with_raised_eyebrow:

Har någon jämfört den med AutoSleep?