Smarta uttag

Vi i kollektivet är på jakt efter smarta uttag just nu - tanken är att skapa ett automatiserat bevattningssystem som driver dränkpumpar som vi har nere i en brunn. Våra krav är då:

  • Avancerad schemaläggning, t.ex. 2h varannan dag
  • Trådlös styrning på avstånd, via en app eller dylikt
  • Relativt låg kostnad

Jag har kikat på IKEA Trådfri (initial kostnad för oss: 497kr), och TP-links lösning som är utan gateway (initial kostnad för oss: 398kr). IKEA Trådfri verkar billigare i längden om vi väljer att investera i fler saker (beror lite på hur gatewayen funkar - behöver saker vara inom räckhåll för att den ska funka?

Drömmer själv lite om att automatisera fler aspekter av hemmet också, men resten av kollektivet är inte lika sugna på det i dagsläget… Så därför, billig expansion känns relevant genom exempelvis Trådfri :slight_smile:

Tacksam för input! :heart:

Trådfri blir nog bra när de får fixat buggarna/finesserna. Men jag upplever IKEA som att de kör med en serie några år, för att sedan lägga ner den och komma med något nytt.
Jag har kört X10 i många år, som sedan har bytts ut till Telldus allt efter som. Om ett antal år blir det väl byte till något annat, men inte förrän marknaden har mognat…

Ja IKEA har ju inte direkt varit kända för att leverera på det tekniska hållet men frågan är om inte Trådfri är här för att stanna, liksom Zigbee.

Varför har inte Philips hue ett smart uttag?
Köpte nyss ett startkit och föll pladask för att sätta igång med smarta hemmet.
Men märkte sen att jag får titta på andra för att få smart uttag och troligtvis blir det trådfri=en extra gateway… :rage:

Dom hade ett förut :slight_smile: Även dimmbart men la ned det och jobbar enbart med ljud och armaturer nu.

Tips är annars koogeek, kör deras smarta pluggar och två lighstrips, funkar väldigt bra!

Ok tack.
Såg dom på AliExpress tillsammans med ännu billigare alternativ :sweat_smile:
Vågar man testa?

Koogeek? Ja för tusan! Köpt alla mina på eBay!

Vad tror du om timethinker?:grin:
image

1 gillning

Oj, den såg lite intressant ut :sunglasses:

Testa!

3 gillningar

Jag kommer beställa en!

1 gillning

Jag har både ikea gateway och hue hub. Behövde nya lampor till badrummet och Ikeas gu10 var mycket billigare än hue plus att jag behövde två uttag så blev två sådana från Ikea med. Syr ihop allt med homekit. Fungerar klockrent att blanda så.

1 gillning

Behöver två smarta uttag för att värma bilarna i vinter.

Hittade denna på Amazon som verkar intressant.

Nu är jag allt annat än kunnig på el, så vad säger ni som vet. Kan den fungera?

Det där ser ut som en kopia av Meross Smart WiFi Indoor/Outdoor Plug with Apple HomeKit.

Jag har kört med Meross uttag hela vintern ifjol för motorvärmare till bilen. Var noll problem med den.

1 gillning

Eftersom du nämner bilarna i plural så är det väl bara att tänka på att det är max 10 A till båda uttagen. Dvs om du vill köra två set motor/kupévärmare som tillsammans drar mer än 2300 W behöver du dela upp det på två olika väggutag som inte sitter på samma säkring om du har standard 230V/10A i garaget.

1 gillning

Jag kör mest Meross Smart pluggar både inne och en ute i växthuset.
Bra pris men tyvärr lite klumpiga, står inget om det men jag ser strömförbrukning i appen.

1 gillning

Jo, det tänkte jag inte göra. Det är mest att det är praktiskt med två uttag, även om vi bara värmer en bil i taget.