Finns en del i Home Assistant tråden.
Vi har ett allt möjligt hemma. T.ex. badrummet tänds bara till 20% på natten. Annan styra på dagen vid olika tillfällen.
Om vi inte är hemma och någon går in på gården får jag en notis och bild skickad till min mobil. Kamerorna sätter igång och spelar in då.
Pausar vi en film så tänds belysningen runt tvn runt om i sovrummet eller vardagsrummet beroende på vart vi tittar. När vi trycker play igen så dimras belysningen ner.
Har egen ambiligt byggt till TVn i sovrummet via HyperHDR som styrs beroende vad vi kollar på.
Notis om någon lämnar post i brevlådan.
Notiser om att hänga tvätten när den är klar.
Godmorgon meddelande med väderprognos, dagens kalender mm som spelas ut i högtalare när vi går upp på morgnen beroende på om det är jag eller frugan.
Ett axplock av det jag kommer på just nu som vi har hemma.
Har satt upp ett system åt en kund nyligen. När han trycker på en knapp för spabadet på en touchscreen i vardagsrummet/köket så öppnas taket till spabadet, en pump börjar gå, belysningen slås på beroende på vart solen är, musik börjar spelas ur högtalaren vid spa badet. När han är klar så trycker han på Spa bad av och då återgår allting till nedstängt.
När han går ned i vinkällaren så aktiveras en ledslinga med individuella pixlar som liknar eld. Efter några sekunder så visas ett vitt sken som gör att man ser falskorna ordentligt.
När han eller frugan kommer hem så låses ytterdörren upp automatiskt.
Robotgräsklipparen och dammsugaren kör vid behov, blir det problem så blir han notifierad.
Går någon in på gården så visas en bild på plattan på väggen samt notis till hans telefon.
Jag har mycket jobb kvar där, men vi har en stabil början.