Smarta låset Tedee med nordisk låscylinder

Från sajten:
image

Polska företaget Tedee uppdaterar sitt smarta dörrlås med möjlighet till nordisk låscylinder. Batteritid på upp till 6 månader utlovas och med enkel installation verkar det vara ett intressant lås.

Smart Lock tedee är ett smart lås till din dörr som vid första anblick påminner om en radiatortermostat. Låset monteras enkelt och ersätter ditt vanliga låsvred. Låset kan öppnas via din smartphone (Bluetooth) eller via en Apple Watch. Det finns möjlighet till automatisk dörrlåsning så du inte behöver oroa dig över om du kom ihåg att låsa dörren eller inte. Har du händerna fulla kan du också ställa in låset så att detta öppnas när du närmar dig din dörr.

Som med många andra smarta dörrlås kan du dela ut digitala nycklar så att utvalda personer som släkt, vänner, hantverkare eller städföretaget får tillgång till ditt hem. Alla aktiviteter loggas så du kan se vem som kom och gick samt när detta skedde vilket ger dig lite mer trygghet. Det är fullt möjligt att ställa in olika rättigheter för användarna i appen; ägare, admin och gäst.

tedee låset har ett inbyggt batteri som sägs räcka upp till 6 månader. Batteriet laddas enkelt via en USB-kabel med ett magnetiskt fäste om nu någon skulle få för sig att öppna dörren medan batteriet laddas.

Stöd för nordisk låscylinder

Nyhet nu är att låset finns med stöd för nordiska låscylindrar vilket inte är så vanligt när det dyker upp smarta lås på marknaden. Det finns olika set att köpa från deras hemsida, både med och utan bridge beroende på ditt behov. Eftersom låset monteras på insidan av dörren kan du självklart öppna från utsidan med din vanliga dörrnyckel.

Enkel installation

Enligt en installationsvideo så ser det ut att vara en riktigt enkel installation av det smarta låset. Det ser inte ut att ta många minuter om man jämför med en del andra smarta lås på marknaden.

Huruvida deras lås är kompatibla med andra lösningar för våra smarta hem framgår i nuläget inte. Inte heller något i deras produktvideo nedan pekar på eventuella möjligheter till integration med de välkända röstassistenterna på marknaden. Å andra sidan så är ju detta något som man får tänka över både en och två gånger så att åtkomst till ditt hem inte blir alltför enkelt.

Appen finns till såväl Android som iOS och priserna börjar på cirka EUR 279, just nu finns det olika erbjudande på paketen via deras hemsida.

Vad tror ni om detta smarta lås? Tillräckligt smart eller bara ett motoriserat lås?

Källa: INPUT

Jag blir inte riktigt klok på produkten, stöd för Apple Watch men inte HomeKit…eller?

Yep. Appar som finns till Apple Watch måste inte ha HK-stöd.

Vad är denna “nordisk låscylinder” som nämns?

Svårmonterat…

Jag är jätteintresserad av ett elektroniskt lås, men, jag vill först prova med “överlåset”/sjutillhållarlås. Det som egentligen vore enklast för alla låstillverkare att fixa.

Nu går alla på “huvudlåset” och där vill jag nog verkligen vara säker på tillförlitligheten innan det monteras.

Angående produkten, 6 månaders batteri, inte direkt lockande.
Sen slog självklart alla fördomar till om Polsk kvalitet, fast jag inte har någon aning om Polsk kvalitet, som sagt fördomar.

Var köper man denna produkt?

Prismässigt så kostar den 2850 SEK om man ska växla eurobeloppet rakt av. Det kan jämföras med Glue Smart Lock Pro 3rd som kostar 2690 kronor. Känns inte så svårt val då Glue har funnits på svenska marknaden i flera och har kommit ut med tredje generationen av sitt lås.