Smarta högtalare - Hypen död?

För bara några månader sedan handlade varenda technyhet om Google Home, Amazon Alexa och möjligen lite Apple Homepod. Men det känns som sakta men säkert börjar det dö ut. Jag tror också nu när Home officiellt är släppt i Sverige och Elgiganten gjorde en monsterkampanj med förmodat bra sälj att svenskar upptäckte hur limiterat det svenska stödet är och man tappade intresset. Det var kul att prova i början och med svenska stödet för t.ex. ICA var häftigt att prova, men det är just det, prova, inte använda.

Använder ni era smarta högtalare dagligen?

Jag själv med många andra tycker det är en väldigt dyr äggklocka. Jag använder min kanske en gång i veckan, max.

2 gillningar

Du har en poäng tycker jag allt , nyhetensbehag kan de allt oxå vara , tror def att de skulle vara större om tex både HomePoden och Alexa lärt sig svenska … om 10-20 år finns röststyrning inbyggt i alla ny hus / lägenheter som kommer byggas upp , - tror ja :cowboy_hat_face:

Jag håller med dig, tror också på röststyrning men inte som den presenterat sig idag. Vi kallar den smart men tycker den underpresterar förmycket för att kallas smart :slight_smile:

Jag gillar inte röstaktiveringskommando så mycket heller. Hade hellre sett en kamera som identifierar att man tittar på en punkt för att prata med den, som iPhones frontkamera ungefär. Visst finns det baksidor med det också men tänk att sitta i soffan, titta på en punkt och säga “byt kanal” och så händer det, magiskt! Nu är det så otroligt långsamt med att aktivera, vänta, respons, bekräftelse, händelse :slight_smile:

Jag tror snarare det handlar om att det inte finns så mycket nytt att rapportera, det måste gå ett tag för att det ska ta vidare utveckling.

3 gillningar

Jag känner lite likadant, Google jobbade verkligen hårt med att få ICA, H&M och Volvo med på tåget. Våra Google Home-videos var jättepopulära men sedan upptäckte nog många att det mest var alarm, lampor och musik som gällde.

Jag tror också många i Sverige blev lite förvånade att Google Assistant inte fungerade lika bra som i USA och att alla de funktioner som gör det så bra oftast inte stöds här.

Även i USA har smarta högtalare-hypern lagt sig rejält och man tror inte längre att rösta kommer styra allt. Men som allting sker det en harmonisering och användningen kommer gå dit där det verkligen ger någonting.

3 gillningar

Japp som i nyhetensbehag samt språket :grimacing::partying_face::crescent_moon:

Skulle säga att Alexa ”dooten” e som qi laddning i Sverige , de växer hela tiden men hos nördarna först , de nog vanligare att 1 person har 5st , precis som qi ladd här hemma, känner många familjer där borta ( bror bor i Houston ) , ganska fina kvarter o andra sidan men de inte ovanligt att ha 1 Alexa i ”varje” rum … bror tog steget längre , när han byggde nytt hus så satte han in iPads i varje rum , samt ljudsystem i alla tak … kan man så … :man_shrugging:t2::neutral_face:

2 gillningar

Jag tror att ett problem är att folk har gjort ett = mellan smarta högtalare och hemautomatisering.
Problemet tror jag är att behöva prata med din högtalare för att få en sak att hända kan ibland vara ett större steg än att faktiskt bara trycka på en knapp.
(Jag pratar dock med min HomePod dagligen)