Söker lite råd gällande ventilation som jag gärna vill kunna styra. Är novis på automation och smarta hem, förutom en roborock s5 jag styr med mobilen och en lampa jag automatiserat typ.
Bor i en 70tals kåk, en våning, med självdrag. Det har förmodligen inte fungerat bra sen de bytte oljepannan mot fjärrvärme..
Har friskluftsventiler i sovrummen. I badrummet, toaletten och tvättstugan finns det frånluftsventiler som leder upp till huven på taket. Ingen av dessa ventiler har en fläkt.
De tre kanalerna går ihop i en gemensam kanal på vinden innan huven.
Jag är inne på att montera en kanalfläkt, typ denna: https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/6983-systemair-k-125-ec-kanalflakt.html
Den har en EC-motor och kan styras med en 1-10v signal.
Önskat läge är att jag kan ha den på ett grundläge där den alltid står och snurrar för att ha bra luft i huset men att den känner av då det blir ökad luftfuktighet i badrum och tvättstuga och drar på en högre fläkthastighet då.
Vill gärna kunna öka fläkthastigheten på exempelvis kvällar för att dra ur varm luft också.
Det märks rätt väl att det inte är tillräcklig fart i ventilationen.
Badrummet immar igen och det är fuktigt där länge, måste öppna fönstret för att avhjälpa det, det blir fuktigt i tvättstugan så det kondenserar på vattenrören.
Känns rätt standard att det sitter någon sorts fläkt i ett badrum för att få ut fukten men det har inte jag i dagsläget.
Det känns rätt instängt i huset över tid, om jag inte öppnar fönster dvs.
PAX (eller liknande) bör du ha i badrummet, kör med en sån här själv, gör susen och är smart i sig själv, man behöver inte göra något efter montering och grundinställning (om man vill).
Tack Katho, har själv funderat på en PAX.
Det skulle dock förmodligen orsaka problem för mig eftersom alla 3 ventilationskanalerna löper in i samma rör på vinden. Det riskerar att skapas undertryck så den fuktiga luften sugs in i huset igen. Därför har jag behov av en kanalfläkt som suger från alla 3 samtidigt.
För länge sedan när jag köpte hus så kollade jag runt efter krypgrundsavfuktning. Ville försäkra mig om att det inte skulle bli problem där i framtiden.
Då stötte jag på butiken: https://www.lfs-web.se/
Fick högt förtroende för de och tyckte att hemsidan var väldigt informativ.
Så jag beställde en avfuktare därifrån.
Du kanske skulle kunna kontakta de och se om de har något förslag?