Smart hem företaget Insteon har kastat in handduken

Från sajten:
image

Ännu en tillverkare av produkter för det smarta hemmet försvinner. Det är amerikanska företaget Insteon som abrupt fått stänga ner sin verksamhet.

Flertalet amerikanska medier rapporterar att Insteon stängt ner sina servrar. Företaget svarar heller inte på frågor från sina användare som nu står med mer eller mindre värdelösa produkter för sina smarta hem. Enligt uppgift försvann all funktionalitet strax före den 16 april 2022 och företagets servrar svarar inte trots att de uppges vara uppe enligt den egna hemsidan.

Än mer märkligt blir det när deras CEO, Rob Lilleness har tagit bort alla referenser till Insteon från sin LinkedIn-sida. Samma gäller för fler som varit delaktiga i företaget.

Även appen har slutat fungera liksom användarnas automationer och schemalagda händelser. Det går inte ens att försöka sig på att fabriksåterställa produkterna eftersom detta kräver att en server svarar och bekräftar.

Nu var i och för sig inte Insteon så väl representerade på vår svenska marknad för smarta hem men vi har sett liknande händelser här också. Det var inte så länge sedan både Vattenfall och Eon slutade att fungera. Här var dock den stora skillnaden att de åtminstone gav en förvarning om vad som var på gång…

Vad säger ni om att lägga alla äggen i samma korg? Okej, eller är det bättre att satsa på någon mer hållbar lösning från etablerade företag?

Källa: AppleInsider

Använd inte proprietära grejer (knutna till ett företag/en leverantör), saken löst.

Jag gör tvärt om, tröttnat på zigbee-enheter som är offline och byter det som går (lampor och pluggar) till wifi istället.
Då blir det att man måste blanda in en annan part. Sprider ut enheterna på olika aktörer så inte alla slutar funka samtidigt när de stänger igen butiken.

Kör med Wiz, Kasa, Meross, Tapo.

Det verkar inte helt kört.