Smart belysning från Meross för dig som inte vill ha fler hubbar

Från sajten:
image

Belysning i våra hem är det som många ofta börjar med när det gäller att komma igång med det smarta hemmet. Just smart belysning är en upplyftande och enkel lösning att implementera.

När nu mörkret smyger på och elpriserna skenar så är det mycket som talar mot att lysa upp våra hem vilket är synd. Men, det är kanske just lite ljus som behövs för att vi ska klara av höstens mörker och samtidigt skapa en mysig stämning i hemmet tillsammans med våra nära och kära. Tänk att sjunka ner i soffan och veta att det inte är beckmörkt och endast teven lyser upp. Du tittar dig omkring och ser att det finns lite punktbelysning på en vacker växt eller något konstverk som du har hemma. Ljuset sprider lite glädje och skapar samtidigt det där fredagsmyset som vi alla pratar om när ungefär halva veckan gått.

Meross hörde av sig till oss och frågade om vi vill testa lite smart belysning och vem är vi till att tacka nej till detta ? Just Meross är ett av de här företagen som kom från ingenstans och erbjöd prisvärda produkter för våra smarta hem och detta i en rasande fart. En fördel med de produkter som tillverkas av Meross är att de ansluter via Wi-Fi vilket innebär att du inte behöver någon extra hubb eller gateway till ditt smarta hem. Mer eller mindre bara att installera och köra på …oftast är det så men jag återkommer till detta längre ner.

De skickade över två av deras produkter och om vi gillar dessa får du läsa om på slutet av detta test.

Det här är Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip & Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing

Den första produkten är en 5-meters ljusslinga som givetvis använder LED för att lysa upp omgivningarna. I förpackningen hittar vi ljusslingan, en strömkabel, en kontakt för strömkabel och ljusslinga, ett par fästen och lite dokumentation. På förpackningens utsida ser vi att produkten stöder Apple HomeKit, Google Home, Amazon Alexa och SmartThings vilket gör den mångsidig när det gäller just kompatibilitet.

Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip

Själva ljusslingan är prydligt upprullad på en plastrulle och återger färg med RGB-standarden. Behöver du inte nyttja alla fem metrarna går det att klippa av till önskar storlek på avsedda ställen.

Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip

Den andra produkten vi fick tillsänt oss är en mer eller mindre traditionell ljuskälla med E27-fattning. Den klarar av att lysa i 810 lumen och återger en mängd olika färger och enligt uppgift på förpackningen så ska den ha en livslängd på 22.8 år om den är tänd tre timmar om dagen. Det får anses vara bra med tanke på prislappen!

Meross Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing

För övrigt så går produkterna att beställa direkt från deras hemsida och det mesta av deras sortiment hittas även på Amazon.

Installation av Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip & Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing i appen

Att installera produkterna kan med fördel göras dels via den egna appen, Meross eller via HomeKit om det är plattformen du föredrar. Välj vilken typ av produkt som ska installeras och som syns vid första skärmdumpen så har Meross numera ett ganska brett sortiment av vettiga produkter för våra smarta hem. Följ instruktionerna och var noga med att sätta enheten i parningsläge.

Meross App

Viktigt också att välja vilken version som ska installeras då de, på en del av sina produkter har dels HomeKit-kompatibla versioner och andra som inte är det. För HomeKit så hoppar installationen över till Hem-appen där den slutförs. Därefter finns det olika inställningsmöjligheter i Meross-appen eftersom enheten läggs till där automatiskt även om du väljer HomeKit-alternativet.

Meross App

Ljusmässigt så finns inställningsalternativ för vitt ljus, färgat ljus och sedan färdiga effekter att välja mellan. Som med de flesta andra produkter på marknaden som är HomeKit-kompatibla så finns det alltid lite fler inställningar att göra i den egna appen – i detta fall Meross.

Meross App

Hur ville jag då installera ljusslingan i mitt smarta hem? Nja, mängden alternativ var inte många då jag redan har en hel drös med ljusslingor och andra belysningsprodukter installerade. Men, kreativiteten i mig väcktes och varför inte montera en slinga på undersidan av soffan? Sagt och gjort så fästes denna provisoriskt under soffans ytterkant, detta med spik som böjdes eftersom det är stört omöjligt att använda självhäftande tejp på textilier. Dessutom så har vi planer på att byta soffa så jag ville inte göra en permanent installation på den gamla soffan.

Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip

Det ska sägas att det är inte helt lätt att få till men med lite tålamod så gick det bra till slut. Längden på fem meter visade sig också vara optimal för just denna tvåsits-soffa med schäslong från Ikea. Får dock tänka till lite när den nya soffan kommer eftersom denna ska vara lite längre…

För den mer traditionella LED-lampan så sker installation på samma sätt så ingen mening med att gå in på detaljerna kring installationen här. Men, när det gäller installation av produkter från Meross så upptäcker jag alltför många gånger att det ibland tar emot. Anledningen verkar vara att anslutningen får problem om både 2.4 och 5 GHz nätverket är aktivt på din router. Den vill helt enkelt inte kännas av enheten som ska installeras så för min del har jag fått avaktivera 5 GHz-nätverket, installera och sedan aktivera det högre bandet igen. Visst, produkten har bara stöd för 2.4 GHz men att de är så här känsliga är lite irriterande år 2022.

Så här fungerar Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip & Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing

När alla pusselbitar föll på plats så är det inga som helst problem att använda den smarta belysningen från Meross. Då det mesta av mitt smarta hem styrs via Apple Home så är produkterna inkluderade i vissa automatiseringar där. Resultatet blev faktiskt ganska fräckt också om jag får säga det själv. Belysningen under soffan ger en liten biokänsla och bör hållas någorlunda dämpad för att inte lysa upp hela golvet runt om. För den permanenta installationen ska jag nog försöka hitta någon form av diffusor som ger ett mjukare ljus och dämpar de individuella dioderna i LED-slingan – tror det blir snyggare faktiskt.

Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip

Färgen under soffan kan med fördel ändras efter humör och tycke för stunden. Blått ljus i ett smart hem fungerar ju alltid så det experimenteras friskt med färgerna för att hitta något som fungerar långsiktigt och beroende på om det är filmkväll eller bara slappedag i soffan.

Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip

Hur presterar då den mindre ljuskällan, Meross Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing? Bra faktiskt och med tanke på vad den kostar så levererar den bra och skarpa färger. Blått ljus är verkligen blått som syns på bilden nedan.

Meross Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing

Även lila ljus ser bra ut även om det inte blir riktigt rättvist på bilden nedan då den är fotograferad med en vanlig mobiltelefon.

Meross Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing

Med rött ljus så blir det givetvis rött och det är en skarp röd nyans som återges även när man väljer att sänka ljusstyrkan.

Meross Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing

Sista exemplet är med vanligt vitt ljus och det är inga som helst konstigheter kring detta. Överlag så fungerar deras smarta belysning bra och den primära fördelen är att det inte krävs någon extra hubb för dessa. Sen huruvida man vill förespråka Zigbee eller Wi-Fi när det gäller belysning är en annan diskussion som vi inte går in på här men har du inte överdrivet mycket prylar i hemmet så är Wi-Fi baserad belysning en enkel lösning.

Meross Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing

Det jag märkt också är att ljushantering i Google Home-appen ofta ger lite väl dassiga färger. Om jag däremot använder Meross-appen så är färgerna betydligt bättre, varför vet jag inte men kan vara värt att ha i åtanke.

RECENSION: MEROSS SMART WI-FI LED LIGHT STRIP & SMART WI-FI LED BULB WITH COLOR CHANGING

FÖRDELAR

  • Kräver ingen hubb
  • Prisvärda produkter
  • Stöd för flera olika plattformar

NACKDELAR

  • Svåra att installera ibland

DETALJER

TEKNISKA SPECIFIKATIONER MEROSS SMART WI-FI LED LIGHT STRIP & SMART WI-FI LED BULB WITH COLOR CHANGING

Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip:

  • Färgomfång: RGBWW (2700K-6500K)
  • Längd: 5 meter
  • Anslutning: Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n, 2.4GHz, 1T1R
  • Säkerhet: Stöder 64/128 bit WEP, WPA-PSK/WPA2-PSK (stöder inte Enterprise Wi-Fi)
  • Certifieringar: CE, RoHS, WEEE
  • Arbetstemperatur: 0 °C – 40 °C

Rekommenderat pris för Meross Smart Wi-Fi LED Light Strip är 34,99 amerikanska dollar och du kan läsa mer om och köpa produkten här.

Meross Smart Wi-Fi LED Bulb with Color Changing:

  • Ljusstyrka: 810 Lumen, 60 W
  • Dimbar: Ja
  • Omfång: 2700-6500 Kelvin
  • Standbyförbrukning: <0.5 W
  • Strömförbrukning: 9 W
  • Formfaktor: A19
  • Fattning: E27
  • Anslutning: Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n, 2.4GHz, 1T1R
  • Säkerhet: Stöder 64/128 bit WEP, WPA-PSK/WPA2-PSK (stöder ej Enterprise Wi-Fi)
  • Certifieringar: CE, RoHS, WEEE
  • Arbetstemperatur: 0 °C – 40 °C

Rekommenderat pris för Meross Smart Wi-Fi LED LED Bulb with Color Changing är 19,99 amerikanska dollar för ett 2-pack och du kan läsa mer om och köpa produkten här.

SAMMANFATTNING

Smart belysning från Meross är ett bra val för dig som inte vill använda en extra gateway/hubb i ditt hem. Produkterna är prisvärda och relativt enkla att ha att göra med när de väl är installerade. Just installationen upplever jag stundtals som omständlig så det krävs att du avaktiverar ditt 5 GHz-nätverk om du har ett sådant hemma. Extra plus för att produkterna från Meross fungerar med de stora plattformarna. Meross har också uttalat stöd för Matter men de kan inte säga exakt vilka produkter som kommer att få stödet men vi hoppas givetvis på att de flesta får det.

BETYG: 3.5 / 5

4 gillningar

Meross-lampan låter intressant. Kanske nåt att skaffa för att ha utomhus då den går över Wifi. :slight_smile:

Jag skulle inte klassificera detta som en fördel. Ju fler enheter man populerar i sitt när desto trängre blir det. Dessutom går det långsammare och mindre stabilt än mot en hub över t ex Zigbee.

Men om man som nämns i rubriken prompt inte vill ha en hub så är det kanske en fördel, även om alternativen då är typ noll :grinning:

Ju färre halvkassa smarta produkter som är uppkopplade till wifi desto bättre är min filosofi. Det är skämmigt att man år 2022 ska behöva aktivera sitt 2,4Ghz nätverk :wink:

1 gillning

Sant men de som går all in på smarta hemmet när det gäller belysning går nog via Zigbee. Gemene man eller Medelsvensson som bara behöver ett par stycken klarar sig nog med Wi-Fi och tillhör nog inte skaran som utmanar nätverket med sina produkter. Då är Wi-Fi en fördel. Just långsammare är alltid intressant när det gäller belysning, behöver lampan tändas på 0,1 sek eller räcker det gott med säg 2 sek? För de flesta fungerar det säkert med ett par sekunders tändtid men visst, vi som nördar in oss på det tänker direkt "va f-n tänds den inte" innan lampan ens förstått att den ska tändas :slight_smile:

Sant här med men det är fasicken inte många produkter på marknaden som bara stöder 5 GHz. Det blir ett lite fattigare smart hem om bara 5 GHz ska användas tycker jag. :slight_smile:

Nja, det där är ju en subjektiv bedömning av dig :grinning:
Jag kan tycka att man bör vara så informativ som möjligt i artikeln och ge bra tips, speciellt för de som inte ör så pålästa. Då tycker jag inte att man ska klassa WiFi-kopplingen som en fördel.

För övrigt, vi vet ju alla att när man väl tar steget in i helautomation så är det en drog man gör sig beroende av. Medelsvensson eller ej :grinning:

5 Ghz blir inget bra i de här sammanhangen. Det är framförallt för hög bandbredd och korta avstånd. Smarta hem-prylarna behöver stabil uppkoppling på långa avstånd men inte så mycket bandbredd.

Har några prylar som kan lira på båda frekvenserna och det är alltid strul med att få tillräckligt bra täckning på 5 Ghz-bandet genom väggar etc.

4 gillningar