Slutet nära för anonyma kontantkort

Från sajten:
image

Från 1:a augusti måste operatören registrera abonnentens namn, adress och personnummer. Dessutom ska operatörens göra en identitetskontroll.

Anledningen till de skärpta reglerna har med brottsbekämpning att göra. Polisen vill kunna knyta en person till ett mobilnummer. Anders Franzén, handläggare på Post- och telestyrelsen, säger:

Det har varit vanligt att man använt kontantkort då de i princip är anonyma. Om du köper dem med kontanter finns ingen koppling till de som använder den.

Lagen gäller även äldre kontantkort, som måste knytas en person senast till 1:a februari 2023. Annars måste operatören stänga av abonnemanget.

Det blir inte heller tillåtet att överlåta kontantkortet till någon annan utan att omregistrera abonnemanget.

Operatörerna väntas snart meddela kunderna om dessa nyheter. Om man har kontantkort i larm eller annan utrustning rekommenderas kunden att ta kontakt med operatörens kundtjänst.

Fler länder i Europa är påväg att skärpa reglerna kring kontantkortsanvändning. SÄPO har registrerat att anonyma kontantkort använts för att stötta utlandsterrorism, något som nu försvåras.

Via: NyTeknik

Vet att vi pratade om det redan när de lanserades för typ 25 år sedan – hur länge de skulle få finnas.

Lär bli en ny marknad för målvakter :man_shrugging:t2:

Exakt, som vanligt så skapar myndigheterna regler som allmänheten måste krångla med att följa och sucka över och ägna tid åt, medans de som lagen syftar att komma åt, fortfarande är oåtkomliga och kommer undan. Man blir så trött.

Vi har väl aldrig tidigare spårat upp och fällt så många via deras elektroniska kommunikation som nu?

Jaså är det så? Men jag tror just detta blir tandlöst med hjälp av målvakter...

Äldre oregistrerade kontantkort ska registreras, annars stängs dom. Så att lura kunder att köpa oregistrerade kort är inte så seriöst.

Ja alla ”gamla” kort har till aug 23 o regga sig , annars slutar dom funka

Gäller inte det som står i artikeln ovan?

Lagen gäller även äldre kontantkort, som måste knytas en person senast till 1:a februari 2023.

Jo det är 1 februari senast. Eller när kortet fylls på om det görs innan den datumen.

Kommer man även att behöva registrera medlemmar på ett familjeabonnemang? Jag har vad jag minns aldrig blivit tillfrågad vilka som använder SIM-korten i mitt Telenor-abonnemang och de begränsar inte familj till ett hushåll heller. Det står att man kan dela abonnemang med t.ex. en kompis.

Då är nog den som tecknat abonnemanget som har ansvaret killgissar jag.

2 gillningar

Skulle vara intressant att veta hur många kontantkort som används.

1 gillning

Stämmer nu när ja kolla igen , va e tag sen ja löste om de .. så ja hade för mig att de var året efter de skulle starta för nyköp

De e nog väldigt många , barn o ungdomar står nog för den stora delen

1 gillning

Jag har köpt på mig några kontantkort. Jag använder aldrig samma nummer om något behöver ha mitt nummer. Man måste dock hålla dom aktiva med en 50-lapp annars dör dom ut efter ett år.

Jag ringer väldigt lite och smsar nästan aldrig. Använder inte mobildata och grejer heller.

Telenor Kontantkort laddade fastpris

laddning fel uppståg

Det ska väl funka fram t o m 1 Feb 2023 om det inte är registrerat?

yees, sen e de stop :relaxed:

Jag fick ett SMS bara några timmar efter jag skrivit mitt inlägg över om det från Comviq. Man skulle registrera med BankID. Blir svårt i min mobil då den är dum utan appar, bt, wifi och allt. Jag kan inte köra BankID i datorn heller då det inte finns för Linux.

Jag tänker dock inte registrera mitt nummer och får vara utan nummer helt istället. Jag får bara 1 problem och det är med SMS och paket. Nu kommer jag behöva vänta lite extra på att lösa ut dom.