Slutat spruta!

Hej på er :slight_smile: Jag tänkte att jag skriver här, innan jag tar det vidare till en verkstad. Som rubriken lyder, så sprutar min bil ej spolarvätska längre.

Har varit i Sälen en vecka, och på vägen hem så upptäckte jag att det inte fungerar längre. Det är spolarvätskan i, fyllt helt upp med frostsäker färdigblanding från någon mack.

Det fungerade veckan innan vi får iväg till Sälen, där stor bilen mest stilla. Tempen varierade mellan -20 till -12.

Nu i Stockholm är det väl ca - 6-7.

Kan vätskan ha fryst? Kan någon annan del ha fryst? Ska jag vänta tills det blir plusgrader igen innan felsökning hos verkstad?

Det ska tilläggas att jag hör motorerna ”pumpa” men inget kommer ut.

Som vanligt väldigt tacksam för all input!

Troligtvis fruset i ledningarna, ställ bilen inomhus så det tinar upp. När det kommer igång så spola igenom en rejäl skvätt så du har spolvätska med bättre frostskydd i ledningarna innan du tar ut den i minusgrader igen.

5 gillningar

Tack så väldigt mycket! Leta upp ett garage eller likande.

Hoppas att det är något så enkelt, återkommer med uppdatering :sweat_smile::joy:

Befinner du dig i Stockholmsområdet kan jag rekommendera garaget på Nacka Forum. Brukar vara rejält varmt där. Har själv åkt dit för att få bilen att tina upp ordentligt då och då när det varit vargavinter.

Tack! Får prova något sådant. Fortfarande härligt kallt här :slight_smile:

@RolexJocke @Gurra Nu funkar det och allt är förhoppningsvis genomsplolat ordentligt.

Tog två timmar ”egentid” i ett garage.

Tack!

3 gillningar

Ibland är de enklaste lösningarna de bästa.