Slö uppkoppling vid vissa tider

Jo jag hittade den igår och testade ett par olika utan förbättring. Fick en viss förbättring efter att ha uppdaterat lite drivrutiner i datorn men inte helt bra. Funderar på att skaffa en dataointresserad fru istället, då är ju problemet löst. :joy::joy:

Finns inget som fungerar bra via elnätet (jmf med ett bra WiFi-nät/ethernet såklart).
Laborera med kanalerna.

Vad har du för grejer för WiFi-nätet?

Kör detta paket.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/ubiquiti-amplifi-hd-ac1750-mesh-3-pack/1002274.8935/

Mina är av märket TP-LINK, modell TL-PA7020P och har ett antal år på nacken. Samma som den här TL-PA7020 KIT | TL-PA7020 KIT | TP-Link Sweden plus passtrough för elkontakt. Vet inte vad liknande heter idag men mitt startkit gick på 700 drygt när det begav sig. Enda jag kan säga är att det varit ruskigt stabilt även när routern haft problem med det trådlösa.

Hittade detta för 579:_ och det är ju inga pengar även om det inte funkar, kanske värt att prova?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/

Måste den första sitta i routern? Eller kan man koppla in den i en switch?

Ja som jag kommer ihåg det men inte säker. Min sitter vid routern och vet att den måste sitta direkt i eluttaget därav passthrough så jag kunde få ström till själva routern (ont om plats och den är så pass stor så den ”skymmer” det närliggande uttaget).

Kanske räcker med en till sån “antenn” för att få ordning på det.

Min tanke var att sätta en i Routern och en i frugans rum, tror jag testar innan jag biter i det sura och drar kabel.

1 gillning

Fattar att frugans är viktigast… slippa höra "nu fungerar det inte igen” :stuck_out_tongue_winking_eye:. Jag har två viktiga, min egen MBP där bl.a. den viktiga PLEX servern snurrar och min ATV där allt TV tittande sker, bl.a. frugans ”viktiga” linjära kanaler :wink:. Tilläggas är att jag införde dom för flera år sen när min gamla Airport TC (eller vad den hette) gav upp och jag började köra mot den Comhem router (bryggad innan) som ingick i mitt abb. hos dom. Sedan dess har dom släppt ett antal routers och visst har väl wifi blivit bättre men det är fortfarande Comhem vi snackar om och jag litar inte riktigt på dom efter alla år som (tvingad) kund där. Sen kan det ju alltid vara enheter i sig som kanske har dålig wifi komponent eller någon bugg i dess OS eller… ja whatever.

1 gillning

Det är alltid bäst att lägga en kabel… :heart:

2 gillningar

Är det en stationär dator och sitter antennerna direkt på nätverkskortet i datorn?

Jo det vet jag men det är mycket opraktiskt i detta fall.

Stationär PC med 2 met antennkabel och yttre antenn.

Ok, då är det inte problemet som jag tänkte att det kunde vara. Om man har antennerna direkt på nätverkskortet kan man ibland få dålig mottagning.

Vet inte om det sagts redan, men du kan ju bara för att utesluta själva nätet dra en ethernet-kabel provisoriskt från router till dator.

Jo det har jag testat och då är det full spruta. Blir nog att testa elnätet.

1 gillning