Slö uppkoppling vid vissa tider

Påverkas mitt WiFi när många andra surfar i närheten fast då inte på mitt WiFi? Vi upplever på vår ena dator att den är mycket slöare på eftermiddagen och kvällen än på dagen. Denna har endast WiFi uppkoppling och kabeldragning är ju det bästa men inget bra läge att fixa i detta rum. Är det möjligt att koppla in en router till i en switch och köra WiFi från denna till datorn? Är det en eventuell lösning eller funkar det inte så?

Låter som krockar på WiFi, kolla med en WiFi-analyzer om det är extra mkt trafik vid just den tidpunkten.
Är det macOS eller Windows? Ni kan ju prova att ändra lite WiFi-kanaler i er router och se om det hjälper.

Prova om möjligt med en dator inkopplad med ethernet vid samma tidpunkt för att se så det inte är något hos er ISP.

Vi kör PC, min dator med kabel funkar klockrent dygnet runt. Jag killgissar på att en hel del här i bostadsrättsföreningen kör på WiFi när det går trögt och misstänker att detta kanske stör vårt.

Så är det nog, alla börjar strömma media på eftermiddagen och det är tight i luften. Prova byta WiFi-kanal. Det är enklast att testa.

Sätt upp lappar i trapphuset med ”Wi-Fi är orsaken till covid-19”. :wink:

4 gillningar

5ghz broder… 5ghz.

1 gillning

Kör jag redan.

Kör Ubiquiti Amplifi HD Mesh-system AC1750 och hittar ingenstans i appen hur man byter kanal. Verkar inte gå att logga in med webbgränssnitt heller.

Nu hittade jag kanalerna, finns från 36 till 161, står på 48 just nu. Vad ska man prova, högre eller lägre? Eller är det bara att testa sig fram?

Testa bara och byta. :slight_smile:

du kan inte göra en CleanAir?. Alltså att den hittar ledig kanal själv och hoppar till lediga kanaler?

Kan bara välja automatiskt eller manuellt. Har provat några olika och det verkar inte bli någon skillnad. Går ju även att välja bandbredd men det är kanske inget man mekar med?

Dum fråga: Har du valt att du är i sverige?. Så de går på rätt frekvenser.

Japp den står på Sverige.

Bästa är ju att scanna av luftrummet och se vilka wifi som finns på 5GHz-bandet i närheten och sen välja en kanal som är oanvänd, eller som så få som möjligt nyttjar. Jag har tyvärr ingen koll på PC eller din exakta router, men i min Ubiquiti Unifi AP-AC Lite finns möjligheten att scanna av. Att bara byta och testa känns lite hopplöst tycker jag.

Här förklarar de lite och tipsar bland annat om PC-app: How to Find the Best Wi-Fi Channel for 5GHz Frequency - Make Tech Easier

Det finns hur mycket som helst skrivet om detta om du börjar googla. Jag höll på som fasen i våras när jag var föräldraledig.

Mekade lite med det igår och gjorde lite drivrutinsuppdateringar vilket verkade hjälpa. Håller på att testa än.

1 gillning

Har du något eluttag i närheten kan du ju alltid köra trådat över elnätet. Extra kostnad förstås men väl värt det för dom viktigaste enheterna man har i hemmet. Inte ångrat en sekund att jag investerade i det för ett antal år sen.

En god tanke, kan du rekommendera något som fungerar bra?

Följdfråga: Det har ingen betydelse att man bor i lägenhet, tänkte stort elsystem eller att grannar kan inkräkta på uppkopplingen?

Bara byta kanal i appen