Slö MacBook Pro vid enkel surfning

Hej,
Jag har ett bekymmer med min MacBook Pro.
Det är en MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2015) 8 gb ram, 2,7ghz i5

Jag tycke den ofta är seg, och hackig när man surfar på vissa hemsidor. Jag tänker at prestandan borde ändå vara ok för att kunna scrolla neråt på en webbsida?? Eller?

Det har varit så ganska länge, och jag ahde problem redan innan jag uppgraderade till BigSur. Nånstans minns jag vid någon uppgradering blev det märkbart slöare.
Det är inte alla sidor, men Facebook och Aftonbladet till exempel via Safari är rent hemska. Det är som om jag hade en apgammal pc från början av 2000 talet.

Jag har börjat fundera på om det antingen är så att datorn börjar bli för gammal, (batteriet håller knappt heller), eller att det eventuellt kan vara så att jag borde ha gjort en ren installation (typ som man gjorde förr på pc och installera om hela OS och formtarede hddn?)
Om det skulle hjälpa?
Någons om vet om det skulle hjälpa. Jag har nog bara en gång när den var ny gjort en ren installation, alla MacOS uppgraderingar har skett med en uppdatering, inte som nyinstallation.

Kosntiga är att i övrigt verkar datorn inte vara slö. Bilder appen och annat fungerar snabbt. Men inte helt enkel surf…

Med Big Sur har jag stött på ett problem till och det är att ibland på Youtube, så börjar videon att frysa medan ljudet fortsätter. Där är det enda som har hjälpt en omstart av datorn, inte bara stänga Safari eller Chrome och öppna igen.

Du kanske är drabbad av detta? https://chromeisbad.com Värt att testa.

Annars skulle jag nog kika i aktivitetshanteraren till att börja med när du upplever datorn seg för att se om någon process tar mycket prestanda. Hittar du inget där kanske det är dags att öppna Console (vet inte vad den heter på svenska) och läsa loggarna för att se vad för process som skapar en massa aktivitet och utnyttjar datorns prestanda i ”onödan”.

Facebook brukar sluka mycket minne om man har den fliken öppen en stund.

Hålla med, det är just FB som är det största problemet.
Kollade för några veckor sen på det där med Chrome, avinstallerade det men märkte ingen skillnad alls, så jag har installerat det igen. Vissa sidor går inte att surfa med med Safari upplever jag. Linked in är också lite av en katastrof för den att bara reagera på klick,

Detta inlägg skulle jag fota i 99mac forumet egentligen, men av nån anledning kunde jag inte göra ett inlägg idag.testade Chrome och safari…:frowning:

PS, testade detta för ett tag sen, men såg nu att jag missade steg 2 i libary rensningen…Kanske värt att testa igen och först avinstallera Chrome… Får testa när man får lusten till att pilla med det. :slight_smile:

FB käkar RAM, noterade förra veckan att den var uppe i 2,2 GB i Safari, samma då jag testade i Firefox dock.
Det blir en ryckig scrollning det.
Funkar bättre på samma sida med iPad Pro dock.

FB och LI är väl egentligen inga sidor man bör besöka för sin egen mentala hälsas skull så att även datorn lider av sidorna känns inte mer än rimligt :wink:

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Datorkrig

Facebook är ett jävla mög och en slukare av RAM. Nu märker inte jag av någon prestandasänkning iofs fast varningar dyker upp.