Slipp se ut som en grottmänniska på ett par minuter

Från sajten:
image

Har du också en skäggväxt som växer snabbare än genomsnittet? Får du också pikar mellan varven om att skägget börjar bli lite väl långt och spretigt?

När det gäller skäggväxt så är detta precis lika personligt och individuellt som mycket annat här i livet. En del har knappt någon skäggväxt, andra glesare medan andra har tät sådan som dessutom växer snabbt och hela tiden. Undertecknad tillhör kategorin där skägget i princip aldrig vilar utan bara växer. Detta medför också att man blir trött och less på att hålla styr på det och stundtals ser det lite ovårdat ut.

Vi har testat födelsedagspresenten Remington T-Series MB7050 för att se hur den presterar jämfört med ett antal andra skäggtrimmers som passerat hemmet genom åren.

Det här är hår- och skäggtrimmern Remington T-Series MB7050

Remington T-Series MB7050 är en kombinerad hår- och skäggtrimmer som kommer snyggt paketerad i en kartong modell större.

Att kartongen är större förstår man när allt är uppackat – det är nämligen en hel del tillbehör som medföljer. Utöver själva apparaten följer det med strömkabel, förvaringsväska, borstar, manual, smörjolja samt en hel drös av kammar för att kunna få till olika längder på håret eller skägget. De fasta kammarna ger klipplängder mellan 1,5-25 millimeter.

Själva rakapparaten har en trevlig svart finish med detaljer i guld vilket ger den ett lite exklusivt intryck. Den är avlång och rak i formen vilket gör att den inte har några utstickande delar.

Huvudet på rakapparaten går att ta av för att kunna byta till ett annat skärhuvud och det är enkelt att lossa detta vilket är ett plus.

På den justerbara skäggkammen går det att ställa in olika klipphöjder mellan 2,5 till 5 millimeter där detta görs via ett vridreglage. Det finns också ett turboläge vilket gör det enklare att ta sig an tjockt hår eller kraftig skäggväxt.

Skärbladen på Remington T-Series MB7050 är av det bredare slaget, 39 millimeter och med tätt mellanrum vilket bör kunna ge lite skarpare linjer tack vare ökad precision. Bladen är dessutom självslipande för en skarpare prestanda. Väljer man att bara köra med utan kammar så är klipp- eller rakhöjden 0,5 millimeter.

Tilläggas bör också att känslan man får av denna trimmer är postivt, den har en bra tyngd och finishen på den ger ett kvalitativt intryck.

Användning av hår- och skäggtrimmern Remington T-Series MB7050 i vardagen

Remington T-Series MB7050 är som sagt var en kombinerad hår- och skäggtrimmer men undertecknad kommer endast att testa den på skägget eftersom frisören med stor sannolikhet gör ett betydligt bättre jobb när det gäller min frisyr. Det är dock positivt att det medföljer en stor mängd olika kammar för trimmern som kan ge olika klipplängder.

Skäggväxten som pryder ansiktet är som sagt av det snabbväxande slaget och dessutom är skäggstråna grova vilket innebär att långt från alla rakapparater ger ett godkänt resultat. Åtminstone inte om man efter rakningen inte vill vara rödflammig i hela ansiktet och på halsen.

Det är lätt att byta till det andra skärhuvudet med funktion för slätrakning men dessvärre så blir inte resultatet här så slätt som hade varit önskvärt. Mest troligt med tanke på att skäggstråna är för grova för att på ett bekvämt sätt kunna plockas upp och kapas.

Å andra sidan så är detta något som de flesta rakapparater som testats här hemma inte riktigt lyckas med. Enda sättet för undertecknad att få ett riktigt slätt resultat är att använda en shavette eller rakkniv. Men, det är inte helt riskfritt heller men med flerårig träning så kan rakning nu ske utan blodsutgjutelse vilket inte var fallet i början…

Hur är det då att raka sig med Remington T-Series MB7050? Jodå, en ganska trevlig upplevelse faktiskt. Rakapparaten ligger skönt i handen, den är lättmanövrerad när man väl vant sig vid var av/på-knappen sitter. Denna sitter på baksidan vilket gör det lite omvänt i början innan man vant sig. Det är inga problem att snabbt raka av sig större delen av skägget – den är kraftfull nog för detta och gör ett bra jobb här.

Även precisionsbladet ger linjer med ett godkänt resultat, inte så bra som med en kniv men tillräckligt bra för den vardagliga rakningen innan det är dags att sticka till jobbet. Tack vare en låg klipphöjd utan blad och en bra bredd så fås ett bra resultat.

Ett stort plus är att efter genomförd rakning så går det att skölja bort skäggstrå och annat under rinnande vatten. Detta innebär dock inte att man inte bör ta loss, borsta rent och olja in de rörliga delarna med jämna mellanrum. Bra att rakapparaten är 100 procent vattentät vilket ju också innebär att det går att raka sig i duschen om man inte vill ha skäggstrån överallt i vasken.

Driftstiden är även denna positiv, upp till 5 timmars rakning innan den behöver laddas är ju sjukt mycket bättre än äldre rakapparaters knappa 50 minuter innan de fastnade och slet loss såväl skägg som hud. Trevligt att se att det sker en utveckling här också! Skull det strula så ger 5 minuters laddning tillräckligt med kraft för att slutföra rakningen. Givetvis går det också att koppla in den till elnätet som en vanlig traditionell rakapparat men då tappar man lite av smidigheten.

Hur resultatet blev syns i bildgalleriet nedan!

Recension: Remington T-Series MB7050

Fördelar

  • Många hår- och skäggkammar
  • Vattentät
  • Bra batteritid
  • Ligger skönt i handen
  • Låg klipphöjd utan blad, 0,5 mm

Nackdelar

  • Foil-tillbehöret fungerade inte helt optimalt

Detaljer

Tekniska specifikationer Remington T-Series MB7050:

  • Modellnummer: PA-0510U
  • Ström: 100 – 240 V~ 50/60Hz
  • Driftstid: upp till 5 timmar
  • Sladd/sladdlös: Ja
  • Laddningstid: 4 timmar
  • Standbyförbrukning: ≤0.1 W
  • Vattentät: Ja, 100 %

Rekommenderat pris för Remington T-Series ligger mellan 747-879 kronor och mer information finns på hemsidan.

Sammanfattning

Remington T-Series MB7050 är en trevlig och behändig hår- och skäggtrimmer som testats för ansning av ansiktsbehåringen. Ett brett och fintandat skärblad underlättar att få till lite rakare linjer på skägget vilket inte alltid är så lätt. Att det följer med många tillbehör och kammar uppskattas vilket innebär att det går att testa sig fram till en stil och längd som man är på jakt efter. Plus också för att den går att skölja av i vatten och att batteritiden är bra.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

2 gillningar

Vilken bildserie på slutet av artikeln!
Dags att sluta med smarta hem och gå all-in på recensioner av skönhetsvård.:joy::joy:

1 gillning

Du som har lite kraftigare skäggväxt, har du prövat Philips One Blade och vad tycker du iaf om den?

Jag trodde först att det var ett reportage om mig när jag såg överskriften. :joy:

Jag kör först med en Panasonic trimmer och sen stubben med en Philips oneblade vilket funkar bra tycker jag. Men bladet är dyrt så det blir inte kul när det ska bytas. Men jag kör bara lite på kinderna en gång i veckan.

1 gillning

Bästa sen skivat bröd imho.

1 gillning

Tack, men att raka sig är ju så tråkigt och det finns ju ingen app för det heller :slight_smile:

1 gillning

Nej, jag har faktiskt inte det och det av anledningen att den har blad som måste bytas och som inte är helt billiga. Det var också anledningen till att jag gick över från Gillette Mach 3 en gång i tiden till shavette och rakknivar där vanliga rakblad används. Ångrar det inte en sekund och bäst av allt är att det blir lite egentid när man rakar sig barbershop-style :slight_smile:

Förstår det men min erfarenhet av trimmers är att de håller från elva till middag, när de väl går sönder så kan man inte laga dem då det inte finns någon som säljer reservdelar alt. utför reparationer.

Då blir det ju potentiellt dyrare att köpa helt nya trimmers istället för blad.

2 gillningar

Sant och du har en poäng där men genom åren och en hel drös av varianter så är det bara en gång som jag behövt fixa en reservdel. Har i nuläget säkert 7-8 olika elektriska trimmers hemma som fortfarande fungerar men som nog mer är lämpliga till att klippa får med :slight_smile:

1 gillning

Jag köpte en Oster 97 med ett keramiskt blad för skägget, känns som en odödlig maskin :joy::nerd_face::ok_hand:

Jag har den här att trimma med.

och denna plus en Philips Oneblade.

och ändå ser man ut som kriget.

1 gillning

Ett blad räcker typ ett år för mig med OneBlade. Max 2/år.

2 gillningar

Jag har haft min i kanske 2-3 månader så får se hur länge det går innan byte :blush:

2 gillningar