Hej forat.
Behöver lite kloka råd här.
Förutsättning, vattenutkastare i garaget (rödmarkerat). Har idag 30m gardena-slang (blå linje) som jag drar ner till altanen. Jag rullar idag ihop den och lägger på golvet i garaget:
Det bästa hade varit att dra vatten och montera en vattenutkastare på altanen men det är en större insats av rörläggare som jag är osugen på att betala i dagsläget.
Mina tankar är att köpa en slangvinda att rulla upp slangen på.
Antingen en vägghängd eller en på hjul.
Hur hade ni gjort?
Överväger den på hjul då den är mer flexibel att flytta runt
Jag köpte en sån här Gardena slangvinda som jag har monterat och använt. Men sen jag hittade slangen ovan (och det gäller att köpa den, och inte någon för 199kr) så har jag inte använt slangvindan en enda gång.
Har en sådan på hjul och tycker inte den är så bra. När man skall dra ut eller veva in slangen välter den och man måste hålla i den ordenligt. Är lite bökigt minst sagt.
Så en väggmonterad hade jag nog förespråkat även om jag inte haft en själv.
Jag går i precis samma tankar och har en slangvinda på hjul. Tycker dock det är jobbigt att rulla in slangen då den inte står still på marken och man ofta blir smutsig av slangen. Den som Katho tipsar om är riktigt smart, har en liknande, men för mig så vill jag få upp slangen på väggen.
Kommer förmodligen köpa en vägghängd slangvinda som automatiskt kan rulla in slangen. Den kommer sitta i garaget skyddad från väder och vind så det enda jag funderar på är om jag ska köpa en billig från Jula eller en dyr från Gardena. En billig kostar 500 och en dyr 2000
Cleverroll som denna vagn är är suverän. Upprullningen bra och den lindar slangen själv då toppen rullar i sidled när man vevar. Benet äller man ut så den inte välter när man vevar.
Har också haft en slang som beskrivs ovan som självexpanderar, mend en funkade inte förr oss. Har stor trädgård och behöver lång slang.
Lösningen nu är att jag har en slang på från vattenutkastaren som ligger permanent ner till trädgårdsgränsen och där har har kopplat den till slangvagnen.
Ett tips kan också vara att gräva ner PEM-slang. Det gjorde jag åt ett par håll på tomten och sedan satte jag en vanlig Gardena-koppling på den. Då slipper man slang som ligger över gräsmatan och stör roboten.
Jag har en vanlig Gardena 30 meters på hjul. Har dock järnspik på vissa ställen så man inte förstör rabatter när man drar ut den. Nu har vi mindre gräsmatta och mer sten / singel. När jag bytte tog jag den gamla vindan på hjul till min långa utomhus elkabel, det funkar kanon
Hade innan Den nedre av väggslangvindan , efter som jag har sluttingstomt och dess konstuktion är så där var det svårt/trögnt att veve in slangen , blev istället en Gardena RollUp XL Väggslangbox (Dock med batteri) funkar bättre är bekvämare .
Det där känns som ett bra alternativ, var nyss hos svärmor och tog av poolplåtarna, där har man gjort exakt så
Det här känns också som en snygg lösning, för vindor är sällan snygga eller bra, i relation till riktiga vindor, men då kostar de multum och troligen gjorda för inomhusbruk