Slack

Från sajten:
Slack har blivit 33 procent snabbare


image

Slack har idag rullat ut en stor uppdatering till macOS och Windows där de helt att fokuserat på optimeringar och gjort programmet mindre resurskrävande.

Slack skriver att de har byggt om sina desktop-appar från grunden och fokus har legat på snabbhet. Slack ska nu starta 33 procent snabbare och använda 50 procent mindre RAM än tidigare. Det kommer även bli lättare om du har en skakig WiFi-uppkoppling då Slack har blivit bättre på att cacha historik så du kan komma åt alla channels och konversationer som fanns innan internet gick ned.

Uppdateringen har rullats ut i detta nu så se till att uppdatera appen på er dator.

Källa: Slack, via The Verge

2 gillningar

Från sajten:
Slack har idag lanserat Dark Mode till sina desktop-appar


image

Vi har relativt länge kunnat ändra till Dark Mode i Slack på våra mobiler för att få njuta av totalt mörker men på datorerna har temat lyst med sin frånvaro – fram tills idag.

Slack har rullat ut en uppdatering där vi äntligen kan byta till Dark Mode på våra Mac-datorer, Windows-datorer och Linux-datorer. Har du en Mac så byter du till Dark Mode genom att att först uppdatera appen i App Store, öppna Slack, gå till Preferences och sedan Themes och välj Dark. Vi gissar att processen för att aktivera på de andra operativsystemen är snarlik.

Något som däremot är lite tråkigt är att Slack inte har anpassat sin app så den kan känna av om macOS har ett ljust tema eller mörkt tema (System-wide Dark Mode) och automatiskt ändra så Slack anpassar sig till macOS inställningar. De säger dock i ett uttalande att det kommer att komma inom kort:

”In the near future, you’ll be able to set Slack to comply with whatever you have set up on your computer already, by clicking “sync with OS settings.” We’ll let you know when this is available (it’ll be soon; we just didn’t want a single other thing to delay this launch).”

Via 9To5Mac

 

Halleluja! Snyggt gjort oxå.

Verkligen! Ser riktigt mysigt ut!

Det är många som är alldeles till sig över Dark Mode i iOS13 och underrubriken till denna artikel är "Prisa gudarna så härligt!". Vad är det jag missar med Dark Mode? Varför just Dark Mode, som i svart, och inte Magenta Mode t.ex.?

För att det är behagligare för ögonen med dark mode och dessutom så ser det bättre ut :slight_smile:

Det är väl en smaksak. Finns ju olika dark mode också. Jag gillar bättre när det är mörkgrått och inte helsvart.

Jag tycker inte om dark mode! Eller jag gillar det men mina ögon dör av det. Skitjobbigt att sitta och läsa mot svart bakgrund och vit text! I alla fall längre tider!

1 gillning

Jag kanske blir frälst när jag väl får det!

Från sajten:
image

Förra året lanserade Slack funktionen Huddle där vi med ett knapptryck kan ringa upp en kollega i Slack och nu kommer även video.

I en kommande uppdatering till Slack kommer vi kunna ringa en eller flera personer direkt i Slack och även köra videosamtal. Det kommer även gå att dela sin skärm och det finns även en dedikerad chatt till just det videomötet som pågår. Slacks ambition är att få bort hela känslan av att det är ett möte som pågår med Huddle så varje samtal du startar börjar med ett röstsamtal som man sedan kan ändra till video – för de som vill.

Vad använder du för klient med kollegorna? Är det Teams som är standard eller kanske Slack? Lämna gärna en kommentar i vårt forum!

Via The Verge

Använder dock inte Slack längre. På jobbet kör vi Teams och @Esse slängde ut mig från den fina Slack som Teknikveckan har.

Från sajten:
image

Slack har haft mer eller mindre samma utseende i flera år men nu är det dags för en stor uppdatering som enligt Slack själva ska göra användarna mer produktiva.

Ja ett nytt utseende och ett annorlunda användargränssnitt är det Slack har jobbat på och nu är de redo att visa upp resultatet. När Slack öppnas upp för första gången så kommer användare mötas av en ny hemsektion som visar channels, personliga meddelanden och appar – precis som det är idag. Men längst till vänster i appen finns en ny sidobar där vi kan klicka oss in till våra personliga meddelanden och sedan visas allt upp som i en klassisk meddelande-app. Det fina är att du ser alla dina privata meddelanden från alla olika workspaces.

Vissa saker har Slack även gjort tydligare som till exempel deras videofunktion Huddles som nu hittas längst upp till höger i varje chat så det enkelt går att hoppa från att skriva med varandra till att prata och se varandra istället. Är du sugen på att läsa om alla nyheterna så kan du göra det på deras blogg. Det nya utseendet kommer börja rullas ut till användare runt om i världen under de närmsta månaderna.

Källa: Slack