En gång i tiden var Skype den största spelaren när det gällde internetsamtal, men idag ser verkligheten annorlunda ut – och nu går Skype i graven.
Tjänsten lanserades 2003 och användes av enormt många människor, både privat och inom företag för chatt, röstsamtal och videosamtal. Microsoft köpte bolaget 2011, men efter att Teams lanserades 2017 fick Skype allt mindre uppmärksamhet. Nu har det roliga nått sitt slut, och i maj drar Microsoft ur pluggen. De hänvisar de användare som fortfarande finns kvar på plattformen att flytta över till Teams.
Om du har ett Skype-konto med viktiga kontakter och information finns möjligheten att migrera detta till Teams eller ladda ner det via Skypes inbyggda exportverktyg. Den 5 maj släcks tjänsten ner helt. Vi tackar Skype för alla fina år, men det var kanske ändå dags – eller vad säger ni?
Behövs det verkligen när det finns FaceTime/WhatsApp/FB Messenger mfl.? På företagsnivå är ju Teams absolut störst. Sen har du ju Zoom och andra spelare.
Ingen aning utan trodde att det användes mer än det gör. Jag själv nyttjar ju inget av dessa tjänster då jag använder selfie kameran när jag typ löneförhandlar.
Det närmsta jag kommer är telefon och Teamveiwer när något av mina program strular. Eller skickar/tar emot ett meddelande på Whatsapp som används rätt flitigt när vi är i Schweiz t e x och lokaliserar folk vi känner. Där är det guld värt då telefon taxan är rätt så hög.
Förknippa honom inte med Bosse bildoktorn. För något år sedan när jag la upp en bild på däckbyte och han såg kopparpastan i bild och ficka ett ”Ajabaja, aldrig kopparpasta på hjulbultar.”
Skype och Msn Messanger, här har man slagit ihjäl många timmar under ungdomen. Men de sista tio åren har jag inte ens installerat appen på mina enheter.
Skype fanns ju som lokal installation på egen server vilket tex myndigheter har använt sig av för att undvika problematik med personuppgiftshantering. För tillfället är väl det inte ett problem men med Trump vid rodret så har man åter börjat oro sig för att avtalet mellan EU o USA kring datahantering är i fara, vilket ju är högst rimligt.
I jobbet kör jag vi Teams internt och när vi kommunicerar med landstinget kör vi Zoom. På Göteborgs Universitet kör vi Zoom mestadels men ibland även Teams när vi kommunicerar mellan oss studenter eller deltar i onlineföreläsningar. Privat är det Facetime som gäller.
Ser det här som ett tecken på att Microsoft hamnar allt längre från konsumenterna. Dagen kommer väl då man kanske lämnar Windows helt och går till Mac eller Chromebook: