Skulle ni våga ha det så här?

ok det kan jag köpa. Men då är det sesorer som får göra jobbet. Varför ska man som ett djur gåfram till en strömbrytare?

Den sitter lagom till sovrumsdörrarna så tanken är att det är det sista man gör på dagen om man inte har luren i pyjamasen :blush:

men… då ska väl systemet vara rätt uppsatt så den vet att det är det sista du gör för dagen?

edit: Jag drygar mig lite

Hur vet systemet om jag sitter uppe och glor på en film längre än de tidigare dagarna eller när jag jobbar natt? Tänk om ungarna behöver gå på toa på natten? :blush:
Nu är jag helt färsk med hemautomatisering så du får gärna flika in dina tips :wink:
Visst man kan sätta upp sensorer men hur programmerar jag dom för att de ska passa mina/våra tider när dom är oregelbundna?

en sensor känner av om TVn är på. Du sitter sällan helt still också
Om de vill springa på muggen mitt i natten så känner sensorn som sitter under sängen av om den ser fötter resa sig ur sängen.

Sensorerna i sig behöver inte programmeras, de ger bara input. Jag använder HomeAssistence(HA) som sköter allt sådant. Vi är 5st i vårt hem nuförtiden(2 har flyttat hemifrån) och jag tror ingen använder app för att ställa in saker.

Det som jag har kopplat till HA är AC, lampor, rullgardiner, fläktar, TV och bilarna.

1 gillning

Aqaras sensorer är sinnessjukt bra!

Testade ha en på tv bänken, räckte med att jag rörde stortån så reagerade den.

jag har faktiskt 100% Hue hemma. Borde fått mängd rabatt på deras rörelse/ljus sensor :slight_smile:

1 gillning

Den ska också vara ruskigt stabil och bra har jag hört!

Vi har en iPad 4 stående på laddning 24/7/365 på föreningen, har snart stått i ett år. Ser inge problem där.
Men visst, tanken har slagit mig att det kan bli katastrof. Men man har ju kylskåp och diverse annat skräp påslaget jämt, så varför inte? :wink:

1 gillning

Kylskåpet har inget batteri och byggt för att vara påslaget helatiden :slight_smile:
Men borde ju kunna lösas med en timer som laddar den X antal timmar om dagen.

2 gillningar

Faktiskt. Är förvånad hur stabilt det är.

1 gillning

Bra att veta att hues sensorer är såpass bra.
Ville ju helst köra på 100% hue när jag ändå börjat med det men synd att de saknar smart uttag

1 gillning

Sen tänkte jag på detta:
Tänk om jag vill ha mörkt i rummet när jag ser filmen själv sent men på aftonen till familjemiddagen framför tvn blir det dubbla budskap.
En tidsinställning kanske men den kan också bli oregelbunden så det skulle krocka någon gång kan jag tippa på. :blush:
Förlåt om jag bara ser problemen :wink:

smarta uttag?. Menar du strömbrytare?. Det finns andra märken som funkar klockrent med Hue bryggan.

Ja det där är alltid ett problem att man vill ha olika funktioner baserat på olika variablar.
Men det är inte så himla svårt att lista ut var alla är vid tillfället…därefter kan man sätta profiler.

Men…och det stora MEN. Om man normalt vill ha mörkt när man tittar på tv…men en vacker dag vill ha ljust pga någon anledning…då blir det att man får sätta profilen själv (via appen eller voice)

1 gillning

Vi har iPad mini på jobbet där man ser bokningar utanför mötesrum. De har svällt och tryckts ut ur sina hållare. De har suttit 24/7 i fem år typ.

Sätt en timer/smart uttag som föreslagits här?

1 gillning

Har jag tagit bort nåt?
Var inte meningen i sånafall

1 gillning

En smart plugg är lösningen! Helt klart… Ikeas e riktigt trevliga, synd på gatewayn bara… men annars e dom ruskigt bra!

image
Ja, om du inte vill pedantsköta ditt batteri.
Haft en iPad 3:gen inkopplad 24/7 i ett år.

3 gillningar