Försöker Tado på ett nytt grepp genom att ta betalt av användarna för att de ska använda appen? Inte helt omöjligt enligt information som dykt upp…
Tyska företaget Tado som gjort sig ett namn inom det smarta hemmet med produkter för värme- och klimatstyrning i våra hem kan ha klantat sig. En del användare rapporterar nämligen att de fått en uppmaning via Tado-appen att denna kan komma att beläggas med en kostnad om 1 euro i månaden för att användas. Som bakgrund till detta angavs ökade kostnader för servrar men frågan är om detta är rätt väg att gå…
Att ha investerat i en eller flera produkter där en dedikerad app finns för att styra dessa är på inget sätt en ovanlig företeelse. Men, att ett företag i efterhand skulle införa en kostnad för att använda appen är ett nytt grepp som inte lär välkomnas. I detta fall handlar det dessutom inte om några ytterligare funktioner som adderas, för detta finns det redan abonnemang (3,99-5,99 euro/månad).

Bild: community.tado.com
The Verge har försökt bringa klarhet i frågan men inte fått något svar. Enligt en moderator på forumet hos Tado handlar om ett “marknadsföringstest” som råkat skickas ut skarpt till en del användare.
I meddelandet ovan framgår det också att det skulle vara fritt att använda produkterna med partnerappar som Google Home, Apple Home och Amazon Alexa. Dessa hanterar dock ej uppdateringar av firmware vilket inte är en bra lösning.
Om detta blir verklighet – vad tycker du om det?
Källa: The Verge