Skulle du betala för att använda en inköpt produkts app?

Från sajten:
image

Försöker Tado på ett nytt grepp genom att ta betalt av användarna för att de ska använda appen? Inte helt omöjligt enligt information som dykt upp…

Tyska företaget Tado som gjort sig ett namn inom det smarta hemmet med produkter för värme- och klimatstyrning i våra hem kan ha klantat sig. En del användare rapporterar nämligen att de fått en uppmaning via Tado-appen att denna kan komma att beläggas med en kostnad om 1 euro i månaden för att användas. Som bakgrund till detta angavs ökade kostnader för servrar men frågan är om detta är rätt väg att gå…

Att ha investerat i en eller flera produkter där en dedikerad app finns för att styra dessa är på inget sätt en ovanlig företeelse. Men, att ett företag i efterhand skulle införa en kostnad för att använda appen är ett nytt grepp som inte lär välkomnas. I detta fall handlar det dessutom inte om några ytterligare funktioner som adderas, för detta finns det redan abonnemang (3,99-5,99 euro/månad).

Bild: community.tado.com

The Verge har försökt bringa klarhet i frågan men inte fått något svar. Enligt en moderator på forumet hos Tado handlar om ett “marknadsföringstest” som råkat skickas ut skarpt till en del användare.

I meddelandet ovan framgår det också att det skulle vara fritt att använda produkterna med partnerappar som Google Home, Apple Home och Amazon Alexa. Dessa hanterar dock ej uppdateringar av firmware vilket inte är en bra lösning.

Om detta blir verklighet – vad tycker du om det?

Källa: The Verge

1 gillning

Att de ens funderar på något sådant är en röd flagg.

Finns alldels för mycket produkter som är beroende av molnet för att fungera. Ska de dessutom i efterhand påföras månadsavgift för den grundläggande funktionaliteten man ju helt ute och cyklar.

3 gillningar

Jag försöker att låsa in mig så lite som möjligt. Jag förstår att det inte passar alla, men jag är trött på moln och alla tjänster som kostar pengar och höjs hela tiden.

Men även jag kommer inte helt undan med tjänster heller. Har email host + domän och Amazon Prime. Email måste jag ha, och även Prime då jag köper en hel del på Amazon. Sedan blir det ett litet + att jag får lite film/serier att titta på också.

Där räcker det för mig!

Edit:

Bredband och mobilt är väl någon form av tjänst jag har också. Svårt att komma ifrån!

Nej. Jag använder inte ens produkters app som kräver registrering.

2 gillningar

Det är du och jag vännen! :wink:

Väldans svårt för det också!

1 gillning

Instämmer!
Var på väg att köpa en ny blodsockermätare men appen krävde registrering så det blev inget.

2 gillningar

Hur löser du det med till exempel en iPhone? Krävs ju till exempel att man skaffar ett Apple ID?

Det går att använda en iPhone utan Apple-ID, men det är inte roligt.

Jo jag vet men det är ingen trevlig upplevelse.

1 gillning

Jag hade apple id innan iphone. Då var det epost, hemsida och lite till bara.