Skönt att vara en digital analfabet?

Undra om det är skönt att vara en digital analfabet, alltså helt utzoomad från den digitala världen?

Sitter och lyssnar på man på bussen som blev uppmanad av sin vuxna son att köpa en biljett till tåget med appen.

Fungerar inte för honom… efter en kort felsökning från sonen visar det sig att mannen inte har någon datatrafik, inte ens nån täckning. Operatören har stängt av honom.

Han har alltså haft med sin mobil på stan utan att märka att den är helt bortkopplad från en omvärlden, går inte ens att ringa honom.

Först tänker man vad jobbigt fast kanske är rätt skönt? Han verkar glad iallefall. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Nä fy tusan. Har flera vänner som är så och dom är totalt beroende av andra (mig)

Ja, men frågan är väl om de tycker att det är skönt – inte hur du som får hjälpa dem känner.

1 gillning

Nej dom tycker det inte är skönt för dom är alltid väldigt generade varje gång dom behöver hjälp.

Själv lever jag utan de klassiska sociala medier som Facebook, Instagram, TikTok m.f. Känns rätt skönt. :slightly_smiling_face:

Var nyligen mer eller mindre tvungen att skaffa ett Fb konto för att kunna hänga med i min sons skol aktiviteter, Eftersom jag har noll vänner där så tror många att jag är en bot. :sweat_smile:

1 gillning

Var tvungen att skaffa Instagram när sonen gick på förskolan och WhatsApp när han började skolan.

Hade länge en knapptelefon men dator/internet hemma. Men det blir svårare att vara bortkopplad numera. Så en smartmobil känns nästan som ett krav. Där jag bor står inte busstidstabellerna längre vid hållplatserna:
LLT tar bort alla tidtabeller från sina hållplatser - P4 Norrbotten | Sveriges Radio
Man får ha mobilen för att kolla dem.
Även mobilt BankID, Swish, parkeringsappar etc..

Fast jag har hållit mig borta från sociala medier.

Ofta lämnar jag luren hemma när vi ska ut och äta med bekanta, vet att man inte får göra så men det är rätt så skönt faktiskt.

FB är det väl bara pensionärer som använder? Så har jag fått höra från andra iaf :blush:
Personligen har jag aldrig någonsin haft ett FB-konto, skulle aldrig skaffa ett. Aldrig TikTok heller. Twitter använder jag, tillika Mastodon.

Du beställer ju ändå inte i appen!:rofl:

2 gillningar

Kan man ens betala på annat sätt än Apple Pay? :man_shrugging:

1 gillning

Exakt.

Grottfolket kan. I restaurangen är fortfarande cash king.:joy::joy:

Det är nya tidens ”oj, jag glömde plånboken”

Har djuraffären slutat acceptera betalning i natura? :open_mouth:

Ja de höjde anställningskraven. :joy::joy: