Allt om Volvo EX90

Från sajten:
image

Volvos största SUV XC90 har varit med länge nu och en ersättare är på gång. Nu kan vi se patentbilder på modellen för första gången. Även om namnet inte är officiellt så väntas den heta Embla efter den första kvinnan enligt asatron. Volvo har sökt patent för detta namn.

Volvo Embla

Den nya modellen kommer inte att säljas med förbränningsmotor utan kommer bara att finnas i helt eldrivna versioner. Bilder på den färdiga bilen kommer att presenteras innan årets slut och börja säljas i början av 2023.

Bilen kommer att ha mycket gemensamt med den nyligen presenterade Polestar 3, och ha liknande drag som konceptet Volvo Concept Recharge som visades för något år sedan.

Volvo Concept Recharge

För att utveckla infotainmentsystemet i bilen har Volvo anlitat ingen mindre än spelföretaget Epic Games och ska ha kraftfullare processorer än någonsin tidigare.

Källa: drive.com

2 gillningar

Förstår ingenting. Jag räknar fortfarande med att Embla ser ut som Concept Recharge.

Skissen ser ut som en XC90 med plastgrill, typ som elvarianten av XC40, snarare än en ny modell.

Unpopular opinion: Jag föredrar skissen framför konceptet. XC90 ska inte vara en låg och sportig "suv", det ska vara en stor familjebil. Konceptbilen i all ära men Polestar 3 tar den designen till sin lyxigare modell. Volvo satsar på praktikalitet (hoppas jag).

2 gillningar

Jag har också haft den tanken – Polestar 3 har ju precis den formen.

Med de premiumpriser som Volvo var för sina bilar numera så lär knappast barnfamiljer vara den primära kundgruppen. En helt eldriven stor SUV från Volvo lär bli riktigt dyr.

Volvo borde hitta tillbaka till sina rötter. En bil för Svenssons. Den nisch som Kia, Skoda och Volkswagen etc tagit över. Misstänker dock att det inte är intressant för de kinesiska ägarna.

Volvo är sedan länge positionerad som ett premium-märke som skall fajtas med Audi och BMW.

VW har ju tagit över V70-kunderna och Volvos drag för det är möjligen Lync & Co.

XC90 riktar sig absolut till barnfamiljer – men då på det sättet som Tesla Model X gör.

Volvo må har ambitionerna att vara ett premiummärke, men det leverar inte på samma nivå som de tyska märkena samtidigt som vill ta liknande priser. Körde omkring i Norge under sommaren. Det slog mig hur väldigt få Volvobilar jag såg på vägarna. Undrar just hur avgörande den svenska tjänstebilmarknaden är för Volvo. Det känns som det är där de primärt säljer.

De Lync & Co erbjuder dagsläget är minst sagt ett skämt. En gräsligt ful crossover på abonnemang. Nej tack.

Helt ärligt så kan jag nog tycka att V90/XC60 på många sätt är betydligt mer exklusiva än min Etron. BMW har jag faktiskt aldrig förstått storheten i. Knarriga instrumenpaneler med knappar som ser ut som att de fastnade i 70-talet.

Lync & Co har nog bara börjat.

SUV:ar och crossovers, med få undantag, ser rätt trista ut oavsett om det är Volvo, Audi eller något annat.

BMWs exteriörer och interiörer på 70- och 80-talen springler cirklar runt dagens bilar ur ett estetiskt perspektiv.

2 gillningar

Var det lite bättre förr måhända? :slight_smile:

vhs nostalgia GIF

2 gillningar

Om det var bättre? VHS>TikTok. I rest my case....

2 gillningar

Inget nytt egentligen men det är lite lugnet före stormen tror jag.

Från sajten:


Klockan 15.00 går Volvos nya VD Jim Rowan igenom hur man ser på säkerhet i framtidens Volvo-bilar.

Du kan följa det hela genom YouTube-filmen ovanför.

Volvo Cars har en lång historia av säkerhetsrelaterat arbete. Utöver att det är stora bilar med mycket säkerhetszoner framför oss så var man också de som tog fram trepunktsbältet. En teknik som man sedan lät alla biltillverkare använda utan att betala licenspengar för patentet.

Från sajten:
image

Den så för landet efterlängtade första rena elbilsmodellen från Volvo kommer heta EX90. Därmed så faller rykterna om att företaget skulle övergå till nordiska namn.

Embla har varit ordet på alla läppar. Det var det som vi alla spekulerat i att efterföljaren till Volvo XC90 kommer heta. I stället blir det EX90. Detta avslöjades idag i via en webbsändning där Volvos nytillträdda VD pratade om säkerheten i framtida Volvo-bilar.

Där fick vi också reda på att bilarna kommer ha rejält med sensorer och kameror. En Lidar på taket som målar upp en bild runt hela bilen. flera radar-enheter åt alla håll, åtta kameror och 16 ultraljudsensorer. Dessutom kommer det finnas sensorer inne i bilen som håller koll på och varnar om vi verkar okoncentrerade, till exempel om vi sitter och tittar på mobilen.

Volvo EX90 kommer presenteras den 9 november.

Via Volvo Press.

Är det bara jag som har svårt att se vilka drag som liknar konceptet recharge? Det är ju ljusårs skillnad. Om man ska tro på patentskisserna..

Jag tycker mest den liknar en facelift av nuvarande generation xc90...

Edit:
Oj, såg nu att fler tyckte som jag... Man kanske ska läsa kommentarerna innan man själv skriver... :joy:

Från sajten:


Om cirka en månad, den 9 november, kommer Volvo premiärvisa den nya helelektriska modellen EX90. Idag meddelar de att modellen kommer att kunna dela med sig av den lagrade energin från batteriet.

Bilen kommer både kunna förse bostaden med el så länge den står parkerad utanför och är inkopplad till laddare och till andra Volvobilar som behöver laddas upp längs vägen. Möjligheter kommer även att finnas att sälja och skicka ut elen tillbaka till elnätet.

En fördel med systemet, inte minst i dagens läge, är att bilen kan laddas under tider på dygnet när elen är billig och sedan driva elektrisk utrustning inne i huset när elen är dyr. Det hela kan styras direkt via Volvo Cars egna app, men det kommer att krävas särskilda laddboxar och annan utrustning för att allt detta ska fungera. Volvo lovar dock att de kommer att tillhandahålla allt som behövs.

Källa: Volvo Cars

Från sajten:


Lanseringen av Volvos första rena elbil börjar närma sig. Nu får vi en smygtitt på interiören.

Det är inte mycket vi får se men till skillnad mot vad vi tror är systerbilen Polestar 3 så är det mycket naturmaterial. Men också plast, i form av återvunna PET-flaskor. Trät i bilen kommer från Sverige och Finland och är naturligtvis certifierat upp till varenda flisa.

Interiör Volvo EX90

Interiören i Volvo EX90 andas Volvo.

Utseende och känsla vill man likna vid skandinaiskta vardagsrum.

Panelerna har en varm bakgrundsbelysning som skapar känslan av ett skandinaviskt vardagsrum och för tankarna till den nordiska vildmarken

Faktum är att vi kommer kunna välja mellan sju olika “vardagsrum”. Detta inkluderar hela bilen. Färg och material på interiör och klädsel kommer anpassas efter färgen på bilen. Ett smart sätt att minska antal alternativ i fabriken.

Varje rum, som har skapats med omsorg av våra designers, har olika karaktär och erbjuder en distinkt atmosfär för att passa olika smakriktningar. Vart och ett av rummen har också inspirerats av den skandinaviska livsstilen och förhållandet till den vackra natur som omger oss här uppe i norr.

Säte EX90

Volvo EX90 presenteras 9 november. Se videon nedan för att se koncernsyskonet Polestar 3.

Från sajten:


Volvo EX90 har en stor skärm i mitten. Ihop med en lite mindre framför ratten. Precis som en annan bil vi nyss fått se.

Ja det råder inga tvivel om att Volvos kommande EX90-bil delar plattform med Polestar 3. Skärmen i mitten och även den lilla skärmen som vi ser framför ratten är identiska. Systemet ser ut att vara ungefär det samma med endast färgskillnader. Polestar använder mycket gult på svart och Volvo kör olika varianter av ljusgrått.

Delar av interiören i kommande Volvo EX90.

 

Polestar 3 interiör

Interiören i Polestar 3 att jämföra med.

Känslan vi fick när vi tittade på Polestars variant var att vi såg ett system som kunde göra väldigt mycket utan att för den delen vara onödigt krångligt. Hur det är i verkligheten när vi sitter bakom ratten återstår att se. Volvo EX90 presenteras den 9 november.

 

Via: Volvo Cars.

Såhär ser en Mustang Mach-E ut. Lämnar den här :slight_smile:

1 gillning