Skatteverket har öppnat slussarna – nu går det att deklarera

Från sajten:
image

Då var det dags för många svenskars favoritsyssla – att deklarera. För många innebär det en fin slant som rasslar in på kontot och ofta används till sommarsemestern, men för vissa är det inte lika kul om man i stället måste betala.

Det finns ett par saker som svenskar älskar att prata om – dels vädret, så klart, men också deklarationen. Många delar gärna med sig av vad man får tillbaka eller ska betala in, och vissa har gjort det till en sport att hamna så nära noll som möjligt. Att “låna ut” pengar till staten vill man nämligen inte göra. I dag öppnade Skatteverket sin portal, så nu kan alla svenskar kasta sig in och deklarera samt göra sina avdrag för förra året. Är man snabb på rödbetan och deklarerar senast den 2 april utan ändringar, kan man få sina pengar redan mellan 9–12 april.

Nedan har ni lite viktiga datum att tänka på:

• 18 mars – Deklarationen öppnar.
  • 2 april – Sista dag att deklarera digitalt utan ändringar för tidig återbäring.
  • 2 maj – Sista dag att lämna in deklarationen.
  • 8–11 april – Första utbetalning av skatteåterbäring (om du deklarerat tidigt och utan ändringar).

Får du tillbaka pengar eller måste du betala? Kommentera gärna nedan!

Källa: Skatteverket

får tillbaka ca 7” !!

Får tillbaka 15.5.

2 gillningar

nice!!

1 gillning

Kan meddela att de öppnade redan i går kväll.

2 gillningar

Det stämmer inte. Det står 8–11 april hos Skatteverket. 12 april är en lördag.

1 gillning

Efter ett besök hos revisorn upptäcktes det att en skatteinbetalning inte var registrerad så från 9K tillbaks blev det 49K tillbaks istället. Men jag får vänta då min K10 blankett måste in innan jag kan deklarera.

7 gillningar

14,2k tillbaka. Blir en resa till Abisko och Kiruna i sommar.

17K tillbaka.

1 gillning

Betalade tillbaka 406kr, tackar staten ödmjukast för lånet

1 gillning

Jag fick ett glädjesnurr när jag öppnade deklarationen.
Får tillbaka på skatten så mycket så min KFM utmätning blir klar i april istället för Juni som var planen.

Nästan 12 år av helvete kommer nu till sitt slut lite tidigare än planerat.

25 gillningar

Nu är det nära. Grattis i förskott.

1 gillning

Du gör som man skall göra, grattis :blush:
Att ligga litet plus är helt rätt. Men det är bättre med restskatt än att få tillbaka på skatten i alla fall :blush:

När jag var ung och vild betalade jag in en liten slant till Skatteverket varje månad för att kunna få en slant att festa upp till sommaren, som ett slags tvångssparande. Då lämnade man in deklarationen på papper, det ni, kids! Grannen klädde till och med upp sig inför resan till Skatteverket.

5 gillningar

Du och @RolexJocke deklarerade väl såhär?

1 gillning

Nästan, mitt första minne av deklarationen är att det var något far gjorde, han stängde in sig i arbetsrummet i flera timmar och fick absolut inte bli störd. Nej, att en kvinna skulle kunna deklarera var ju befängt, och alla familjekonstellationer bestod av man, kvinna och två barn. Åtminstone de vi umgicks med.

Skatteverket var tidiga med att erbjuda inlämning via nätet och SMS, men det var ju knappast något en riktig familjeförsörjande man skulle kunna tänka sig att använda, det var snarare något konstigt som kanske någon datanörd kunde prova. Och hur skulle grannarna då kunna se att man åkte iväg för att lämna in deklarationen?

Nej, det var inte bättre förr. :slight_smile:

2 gillningar

När jag var ung och vild så var jag för ung för att deklarera. Det var fint det!

När jag var ung men kanske mer slapp än vild men det fortfarande var papper så orkade jag inte cykla ner till Skattekontoret och lämna in det – så jag kom in dagen efter, gick till receptionen och drog på mitt patenterade leende och bad lite fint om ursäkt och lämnade in – fick ingen förseningsavgift.

Troligen fick ingen annan det heller som lämnade in någon dag sent det var nog inte så att de stod med stoppklockan :slight_smile:

1 gillning

Grattis som faen!

1 gillning

Stod du aldrig i kö sista kvällen med bilen vid St Pauli :blush: