Skapa hemlarm med Homekit

Polisen åker direkt om du säger att du stirrar tjuven i ansiktet i kameran. :blush:

1 gillning

Dom åker nog direkt om det är ett pågående inbrott så länge dom inte har ett högre prioriterat larm just då.
Mobilen är ständigt vid min sida :wink:

Bara ett larm uppkopplat mot larmcentral med åtgärd kan garantera att någon kommer snabbt om något händer. Dessutom ser tjuven på dekalen att i bästa fall kommer polisen efter en bra stund. Lägger du till brand så är det bara uppkopplat larm som skickar räddningstjänsten och inte om du ser att det ryker i din mobil på semestern :slightly_smiling_face:

Du skall övertyga SOS först :slightly_smiling_face:

Vad har du för dålig syn på samhällets skyddsnät till hemmet? :blush:
Så om du ringer brandkåren och säger att det brinner menar du att de inte åker dit?
Pågående inbrott och brand är väl de saker de är snabbast till.
Våld i hemmet däremot har Sverige det sämsta skyddsnätet emot.

1 gillning

Läs mina inlägg igen.

Sen är det ju så här att vaktbolag inte ska ingripa vid inbrott, de ställer sig bara lugnt och fogligt och tittar på, eventuellt ett fåtal är tuffa och skriker nåt.
Kan kanske möjligt ge en beskrivning av gärningsmannen men är tjuvarna lite tuffare hotar dom bara vakten och han/hon åker iväg.
Du får förhoppningsvis ett par bra bilder i molnet från din övervakningskamera och polisen har nått att jobba med, hemförsäkringen får täcka skador och förlust.
Jag litar lika mycket på en själv som verisure eller dylikt i dessa situationer.
Ett larm som tjuter och lampor som blinkar är lika effektivt som en liten bil med extra helljus som ställer sig vid vägen.

2 gillningar
  1. Tjuven är alltid borta när någon kommer till platsen, vitsen med uppkopplat larm och väktare är att säkra huset så du kan komma hem säker och slipper ge dig iväg själv.
  2. Brand här är ett uppkopplat larm säkrare då larmcentral skickar räddningstjänsten snabbare. Vad händer om du sitter på flyget tex.
  3. Allting hänger på att du skall känna dig trygg

Senast jag ringde 112 så fick jag övertyga dem om att det verkligen brann så de skickade räddningstjänsten tog flera minuter att övertyga

Problemet är att nå Polisen om man inte ringer 112 vilket inte är tänkt om det gäller inbrott. Jag har Securitas och de ringer upp så fort det är något men som tur är har det endast skett när jag bytt batterier utan att ringa och varsko. Eller när ena detektorn gick sönder. Så än så länge har det funkat bra med Securitas men det har ju inte varit skarpt läge än så länge. Men larm ska ju ses som ett komplement, det räcker inte att skaffa det och tro att man är säker. Utan det gäller ju att försvåra och se till så att det tar tid att komma åt värdesakerna, typ låsa in de i ett väggfast kassaskåp t e x. Men som sagt, larm med åtgärd är att rekommendera.

1 gillning
  1. Återigen, du har kameran att säkerställa att tjuven är borta.
  2. Jag vet att vi är tråkiga och rädda svenskar men lär känna din granne.
    Det är den mest effektiva väktare du kan få.
    Vid brand kan notiser, bilder/video skickas till nära och kära som inte sitter på planet.
  3. Japp

Testa nästa gång att be att få prata med någon som litar på dig.
Jag har bara haft problem med larmcentralen för många år sen när jag hade ett ex som skrämmande nog höll kvar mig i mitt egna hem.
Vi har konstiga lagar om att polisen inte får ta sig in i folks bostäder förrän någon är död verkar det som när man ser och hör om kvinnors misshandel/dödsfall osv.
Annars har de utryckt på både brand och trafikärenden jag ringt efter.

Nu anser jag ju att verisure och liknande är relativt billigt i månaden för deras tjänst.
Jag menar bara att jag litar lika mycket på nuvarande hemma-larm där du är mellanhanden.
Bara man kan föra sig i ett samtal med larmcentral.

Eller så säger man att man har skjutit en inbrottstjuv… då lär de komma direkt.

4 gillningar

Håller med dig om det fullständigt
Jag har själv hyfsat avancerat larm från Sector, kontakt med grannar (det viktigaste) och andra saker för att försvåra det hela. Men anser fortfarande att brandlarm till larmcentral är mycket viktigare än inbrottslarm, sedan skall vi inte glömma överfallslarmet som kommer på köpet

Har aldrig haft problem med larmcentral till mitt larm. Håller med dig om att grannsamverkan är super viktigt. Men brand är det som är värst och där kommer räddningstjänsten snabbare med uppkopplat larm till larmcentral än att du skall fippla med det själv.

Tror fortfarande ett samtal om brand går lika fort.
Brandkåren är i mina ögon ännu mer pålitlig än polis.
Agree to disagree :blush:

Agree to disagree :slightly_smiling_face:
Men bara för att förtydliga
Räddningstjänsten är toppen
Polisen gör ett enastående arbete efter deras förutsättningar.
Det är SOS alarm som måste övertygas och där har jag personlig erfarenhet

Intressant diskussion. Jag tror alla har läst i tidningarna att polisen inte har möjlighet (av olika anledningar) åka på inbrott nu för tiden, speciellt i vissa delar av Sverige det bara finns ett fåtal poliser på hela länet.

Därför kan det vara smart att ha dubbla larm, grannsamverkan mm.

Med HomeKit så borde alla möjlighet finnas att skapa sitt eget “supersystem”, men det är lite av djungel. Jag har i alla fall fått några tips var jag ska börja. Kanske man även kan koppla på andra saker än siren och lampor?

Den här var ju lite intressant till exempel.

How to use a HomePod as a HomeKit alarm

Om inkräktaren säger Hey Siri Stop? Då känns det ju rätt så verkningslöst.

Den tänkte jag inte på :slightly_smiling_face:
Men håller med dig om ditt resonemang
Erfarenheter i livet har gjort att man skaffat larm med åtgärd för många år sedan
Tex en bekant var på tjänsteresa utomlands
Ett ungdomsgäng tog sig in i trädgården hemma i Sverige och började skjuta raketer mm mot huset
Hans fru och deras barn blev livrädda och ringde honom. Han sa tryck på överfallslarmet och göm er så kommer väktare. 10 minuter senare väktare som tog hand om gänget som flydde.
Nu är detta ytterligheter men så länge man känner sig trygg så är det det som gäller

1 gillning