Skånetrafiken får Express Mode för Apple Pay

Från sajten:
image

Nu lanserar Skånetrafiken snabb och smidig kontant och kortfri betalning av resor. Via Express Mode för Apple Pay kan du nu enkelt betala och ha din biljett i Wallet.

De som skall åka buss i Skåne kan nu helt slippa fysiska biljetter, kontanter och betalkort. Tillsammans med Telia och Ridango lanserar nu Skånetrafiken betalning med Express Mode för Apple Pay.

Vilket betyder att resenärer nu kan använda sin iPhone eller Apple Watch för att enkelt blippa och direkt betala med Apple Pay. De är först ut i Norden med att använda sig av Apples teknik.

“Den första kontaktlösa betaltjänsten i Norden. Kunder med Apple Pay kan gå på bussar och betala utan att behöva starta eller låsa upp sin enhet, öppna en app eller använda Face ID eller Touch ID. Du behöver inte ens bekräfta betalningen med Face ID, Touch ID eller din pinkod. Resenären behöver bara lägga till expressläget för ett av sina betalkort i sin Wallet”.

För att komma igång hittar du mer information om Apple Pay och Express Mode hos Apple.

Via: Telia.

2 gillningar

Varför inte lägga in en länk på svenska med mer information

De är två i Norden. Åbo hann först. Iaf enligt Feber.

Hade varit bra om man bara kunde “blippa” sin telefon när man har månadskort också. Så man slipper starta appen och visa en QR-kod som ett djur :wink:

2 gillningar

Swedbank verkar rulla ut stöd för det med, eller uppmärksammar de bara det av en slump idag?

Image

Tror bara dom uppmärksammar det. Samma hos Curve:

2 gillningar

Yep, funkade fint med Curve i lokaltrafiken i London.

@iDrewn @Cribe Krävs ju att t ex bussbolaget också har stöd för det.

Oklart men vääääälkommen till forumet!

Japp, det stämmer.

ÖstgötaTrafiken har också infört Express Mode och med en sjukt smart funktion att du aldrig kan öka för högre summa än vad månadskort kostar under 30 dagar.

2 gillningar

Jag tror du får Coop poäng ändå fast du kör deras kort genom Curve, jag får det på mitt Coop Mastercard.

1 gillning

Åfan!

Vore konstigt annars. Registreras som en nätbetalning på kortet.

Ah, ja, fast då får man bara grundpoängen.

Grundpoäng? Vilket skumt kort som ger olika typer av poäng.

Mer på Coop, lite mindre på Coop samarbetspartners och jättelite för övriga - om det nu ff är så.

Så är det, handlar man på Coop är det smartast att veva upp Coop kortet för max poäng.
Kör man det genom Curve syns det ju inte.

Gällande Coop, som definitivt inte är en favoritbutik hos mig men däremot min sambo, så var jag tvungen att handla där häromdagen.
Det slog mig vid tillfället att det hade varit bra att koppla sitt kort till sitt medlemskap, så man slipper rabbla personnummer varje gång man tvingas handla där.

Jag bad kassörskan att lite kvickt göra detta men dra på trissor, Coop har inte den möjligheten. Jag blev förbluffad, fast jag kanske inte borde ha blivit det. Jag kände mig tvungen att ringa deras kundservice och dubbelkolla detta men jo, detta går inte att göra på Coop. Otroligt.

2 gillningar

Copp verkar leva lite i sin egen värld när det gäller digital lösningar. :joy:

1 gillning