Sitter lightningkabel fast bättre än USB-C dito?

Jag upplever att lightning sitter mer stabilt i min iPhone än USB-C i min Androidlur. Dvs. det klappar inte lika lätt vilket t.ex. gör en stor skillnad när telefonen är kopplad till bilens infotainmentsystem via sladd för att köra CarPlay eller Android Auto. Har någon annan gjort en liknande observation? Eller beror det på att min Androidlur börjar bli lite glappig med tiden tro?

Aldrig haft glapp varken med Lightning eller USB-C, kanske är just din kontakt (eller kabel) som glappar.

USB-C kan sitta riktigt räligt dåligt, men också som berget. Det beror helt och hållet på hur kontakten är inkapslad. På min PC känns det som att de bara satt den i ett USB-A hål och då blir ju stabiliteten därefter.

Men på Macen så fungerar det ju närmast perfekt.

På tidigare OnePlus tycker jag att de suttit bra i någon månad och därefter börja glappa (upp till 6T), samma gäller de Samsungs jag stött på. På de Nothing lurarna jag har hemma så sitter den riktigt bra, samma gäller Mac:en. iPhone kan du ju bära i sladden, det skulle jag dock inte göra med USB-C..

Ja det är nog olika. Nokia/HMD Global hade stora problem med USB-C på de tidigare telefonerna, mycket reklamationer. Så de fick införa ett hårdare testprogram. Sen dess har jag inte hört något om det mer.

Men man får vara försiktig och inte bända i kontakten.
Lightning kontakten sägs ju fasas ut nästa år på alla Apple produkter också.

USB-C sitter oftast skit för mig. På allt typ. Dom enda grejerna som jag haft där dom sitter bra är i Samsungs portable SSD. Där sitter dom kanon!

Jag gillar inte kontakten på USB-C. Väljer jag mellan USB-C och USB3 så köra jag alla gånger USB3. I mobil är det dock svårt.

Jag minns när USB-C var nytt och alla tyckte det var det bästa som gjorts. Jag tog tid på mig att gå över till USB-C och för mig är dom fortfarande inte bra tyvärr.

Usb3 är protokollet och inte den fysiska kontakten. Så vilken kontakt menar du när du skriver USB 3.

1 gillning

Jag menade den fysiska kontakten! Går lite fort när man skriver och inte tänker genom allt :wink:

USB-A alltså?

Japp, den sitter oftast bra efter några vändningar fram och tillbaka. Vi behöver ju en ny kontakt, så får dom bara till USB-C kontakten så kommer den fungera bra också. Tagit lång tid och inte många som lyckas ännu dock tyvärr.

Som jag skrev över så sitter USB-C kontakten på Samsungs portable SSD riktigt bra. Har inga problem alls på dom. Så finns hopp!

USB-3kan vara USB-A, B micro-usb, USB-C osv så lite svårt att veta vad du menar. :wink:

Jo, jag skulle skrivit USB-A kontakten istället för USB3.

Nu ska jag på att bygga en ny Firefox Appimage och sedan uppdatera EEPROM på en Raspberry Pi 4. Så bara skoj :confused:

Jag försöker ladda trådlöst då slipper man slita på kontakten oavsett om det är USB-C eller Lightning.