Siri – vindhastighet i m/s på engelska?

Shalom ””99mac’ers!”
Har en fundering ang SIRI.

Jag säger:
”Hey SIRI how windy is it?”

SIRI kan då t.ex svara:
“The wind’s blowing at 37 km/h West/south West right now.”

Vill helst ha vindhastigheten i m/s.
Var kan man ändra detta?
(Visst kan man säga ”Hey SIRI convert 37 …”

Men detta är jobbigt varje gång, så var ändrar man inställningar till m/s?

Tack så mycket för informationen!

//Blessings, Richard.

Är väl bara att ställa in Siri till svenska: ”Hej Siri, hur blåsigt är det?” ger ett svar med m/s. Fungerar även om du ställer Siri till brittisk engelska. Amerikaner använder km/h för vindhastighet.

1 gillning

Får nog vara brittisk engelska om vederbörande använder en Mini :slight_smile:

1 gillning

Det är väl lite frågan här. Vilken enhet använder TS. :thinking:

1 gillning

Finns det någon enkel omvandling från km/h till m/s? Typ dollar mot kronan 10-1, minus 10 eller 20% eller vad den nu står i? Det flesta brukar snabbt kunna ha två beräkning i huvudet för att få fram talet om det räcker med att det är ruffley.

Det enkla svaret är att du delar med 3,6 (vilket inte är helt lätt i huvudet).

Har man ett värde på 37 km/h så är det ganska lätt att få det hyfsat ungefärligt :wink:

1 gillning

Då föll det inte riktigt in i vardagsmatematiken.

Eftersom du tyckte detta var ok

så borde ju för km/h -> m/s din huvudräkning klara x/4 + 10%. Alltså:
”Dela med hälften två gånger sedan plussa på en tiondel”. Det blir ganska exakt :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag har två Hompods, båda inställda på språk Engelska (USA). Den ena med Siri röst Indisk (kvinnlig) den andra med Sydafrikansk (manlig). Behagligare typer än de amerikanska… Personliga funktioner Av, eftersom jag kör svenska på alla andra enheter.

Båda Homepods besvarar vindstyrka på engelska med m/s. Och säger att de hämtar sin data från the weather channel.

Och var i världen befinner sig TS? Profilbilden visar inte en svensk utsikt…

Jag kör också indisk kvinna. Lite charmigt.

Ursäkta, har varit lite ”AFK.”

Jag använder iPhone 7 med IOS 14.8

Saken är den att tidigare gav SIRI mig en vindhastighet i m/s.

Sedan helt plötsligt km/h.
Så det måste gå att ändra, men var?

Det går inte att ändra. I så fall skulle Siri alltid säga samma oavsett språk på Siri man väljer och det gör hen uppenbarligen inte.

Jag testade precis att byta SIRI’s röst till ”Sydafrikansk.”
Men fortfarande km/h…

Föresten, man behövde ladda ner rösten för att ändra.
Hur mycket plats tar detta och var kan man ”radera” äldre SIRI-röster?

//Thanks!

SIRI hämtar ju data ifrån denna sida:
https://weather.com

Går det inte att på något sätt justera vindhastighet där?

Vad har du för region satt på telefonen? Det är den som styr mycket av vad för enheter som Siri använder.

Inte i det här sammanhanget. Jag har region satt till Sverige. Växlar jag röst på Siri till amerikansk engelska så får jag km/h, brittisk engelska m/s och svenska m/s.

Då funkar det annorlunda för dig än för mig. Jag kör med Brittisk engelska och Sverige som region i vanliga fall och då får jag svenska enheter. Ändra jag till Usa som region så får jag Usas enheter överallt när jag frågar Siri.

Så fungerar det för mig också med t.ex. Celsius och Fahrenheit men jag får alltid km/h på vindstyrka när jag frågar amerikanska Siri oavsett region.