Siri har fått fler röster

När fick Siri en manlig röst på svenska? Installerade om min iPhone i går och blev förvånad att det var en manlig röst helt plötsligt. Nu är den kvinnliga rösten ”Svensk (Röst 2)” om man vill välja den.

Verkar ha funnits rätt länge ser jag när jag googlar. Men jag har aldrig fått den som standard förut?

På bilderna när jag googlar står det dessutom ”man” och ”kvinna” i menyvalen. Nu står det ”Svensk (Röst 1)” och ”Svensk (Röst 2)”, vilket jag visserligen föredrar eftersom en digital assistent inte har ett kön (ta gärna den diskussionen i polemiktråden).

Jag fick också den där manliga rösten när jag fibblade med någon uppdatering för ett tag sedan. Och även om jag anser mig liberal(i dessa frågor) och modern så hör man ju på namnet att Siri är en kvinna…:sunglasses::grin:

1 gillning

Jag kör den indiska manliga rösten på mina HomePods. Underbart med den dialekten. :+1:t3:

Men helst skulle jag vilja ha jamaikansk patois som språk. :joy:

2 gillningar

Manlig och kvinnlig siri har funnits rätt länge som du skriver. Det som brukar variera mellan länder är vilken av dem som är standard. I UK så är den manliga Siri som är standard och det har att göra med att automatiska röster i telefonväxlar och liknande är manliga där.

Jo, men jag fick som sagt den ”manliga” svenska rösten. I det här landet är det väl vanligast med ”kvinnliga” röster också, till exempel rösten i tunnelbanan och i hissar.

Yep, så det är udda att du fick den.

Hittade denna nyhet från förra månaden:

Helt missat detta.

I USA heter de tydligen Voice 1, Voice 2, Voice 3 och Voice 4 nu för tiden.

Jag visste att det kommit nya röster för usa men trodde det inte påverkade valet av röst här. Rättare sagt vad som är standard här.
Sedan har det varit en del rykten om en könsneutral röst.

Det ska tydligen inte vara någon standard längre utan man får välja röst under inställningarna man gör i en ny telefon. Jag hoppade över Siri-inställningarna där och då blev det säkert ”Röst 1” som standard när jag slog på Siri efteråt.

1 gillning

När jag utbildade mig till pilot(militären) frågade jag varför varnings rösterna ombord var kvinnliga. Och stridsledningen oftast var kvinnliga.
Fick svaret att man lyssnar och agerar snabbare på en kvinnlig röst eftersom man kopplar det mot sin mor.

Ingen aning om det är sant men väljer att tro det för det låter coolt.

7 gillningar

Är det inte också en överlevnadsstrategi för många av oss…? Att reagera snabbt på kvinnliga röster helt enkelt. Tänker på hustrun…:sunglasses::sweat_smile:

2 gillningar

Så länge hon inte börjar en mening med ”Tänk på avståndet mellan vagn och plattform …” eller något annat bakgrundsljud som man lärt sig att ignorera.

2 gillningar

Den nya rösterna på amerikansk engelska är mycket mer androgyna så det känns rimligt att inte kalla dom man/kvinna av den anledningen också. Jag kör Voice 2 och den är lite lik Scarlett Johansen från filmen Her till och från. Definitivt bättre intonation och frasering än tidigare dock.

I övrigt lästa jag någon gång för länge sen att informationsröster oftast är kvinnliga för att en ljusare röst hörs bättre i stökiga miljöer som tunnelbanan etc. Men jag vet inte om det stämmer vetenskapligt.

1 gillning

Det tror jag det ligger något i. Särskilt lite mörkare mansröster har svårare att slå igenom rent allmänt vad gäller ljud/högtalare.

2 gillningar

Irländsk fd. kvinnlig på Homepod i sovrummet. En fd. manlig brittisk på homepoden i köket.

1 gillning

Vad är en könsneutral röst?

Rösten togs fram efter att 4 600 personer fått lyssna på olika röster tillhörande personer som definierar sig själv som icke-binära, och man valde den röst som flest personer ansåg vara mest könsneutral. Enligt forskarna är det i frekvensspektrumet mellan 145 och 175 hertz som en röst upplevs som mest könsneutral.

Nu finns en könsneutral röst för AI-assistenter

3 gillningar

En röst där det inte riktigt går att höra om det är en man eller en kvinna. Ett annat namn för det är väl en androgyn röst.

Det har vi en i regeringen. Dock inte Siri😇

Knappt någon hörbar skillnad mellan dialekterna så vad är egentligen vitsen? Könsneutralt, är det något eftersträvansvärt?