Siri blir smartare med ChatGPT

Från sajten:
image

Mer nytt med Siri som från iOS 18 är kommer att kunna komma åt ChatGPT direkt för att ge bättre svar i relevanta situationer.

Siri kan avgöra om de frågor du ställer kan få ett mer användbart svar genom att vidarebefordra till ChatGPT och när det händer så kommer Siri be om tillåtelse att dela den data du efterfrågar. Användare kan ställa frågor relaterade till text, dokument, foton, PDF-filer och mer.

Siri‌ kommer att utnyttja GPT-4 gratis, utan att du behöver skapa ett konto. Förfrågningar kommer inte att loggas. ChatGPT-prenumeranter kommer att kunna logga in och få tillgång till betalfunktioner.

1 gillning

Från sajten:
image

Under WWDC blev det klart att Siri kommer att använda ChatGPT i iOS 18, iPadOS 18, och macOS Sequoia. Nu vill Musk förbjuda iPhones i sina företag.

Med ChatGPT så kommer Siri att kunna hantera komplexa frågor. Vid presentationen betonade Apples Craig Federighi att användarna har full kontroll över när ChatGPT används och att delad data inte sparas. Elon Musk blev inte glad över den nya integrationen och han hotar nu med att förbjuda Apple-enheter för anställda och besökare i hans företag.

And visitors will have to check their Apple devices at the door, where they will be stored in a Faraday cage

— Elon Musk (@elonmusk) June 10, 2024

Apple och OpenAI försäkrar att användardata endast delas med samtycke och att användares säkerhet är högsta prioritet.

Via: Macrumors

1 gillning

"Men varför?" är det enda jag tänker… :man_facepalming:
Är ChatGPT förbjudet också?
Allting med en processor i borde ju också vara förbjudet då.

Han vill bara ha uppmärksamhet.

2 gillningar

Galet smart av Apple att skilja på Apple Intelligence och publika LLMs. På så sätt kan Apple Intelligence vara säkrare, smartare och mer rätt och alla hallucinationer och felsvar kan skyllas på Chat GPT, och i framtiden andra LLMs.

2 gillningar

Jag tror inte han har tittat på varesig keynoten eller läst dokumentationen för då hade han nog inte ens gjort det där uttalandet. Tror snarare det handlar om detta:

https://www.euronews.com/next/2024/03/06/openai-hits-back-at-elon-musks-lawsuit-and-says-he-wanted-full-control-of-chatgpt-maker

Även Youtubers som mest täcker Android verkar imponerade:

Så Apple verkar ha fått till det rätt.

Vem är Elon Musk?

Det blir spännande att prova när det kommer! Även om jag måste ändra telefonens språk till engelska :slight_smile:

Det verkar lovande! Apple har ju en lång historia att inte vara först. Men när dom väl kommer in i matchen så brukar produkten vara väldigt smart, stabil och användarvänlig. Jag tror (eller hoppas) att dom visar vart skåpet ska stå vad gäller AI.

Det lutar att kasta ut min Pixel 8 Pro och testa iPhone igen vid nästa telefonbyte.

Jag känner samma sak fast undra hur bra nya Siri kommer att fungera för oss även om vi byter språk till amerikanska.

Teknikveckan nämner det i sin senaste pod, är telefonen inställd på amerikanska så kommer nya Siri att leta efter engelska nyckelord i iMessage och mail fast där finns knappt några då mina vänner skriver på svenska.

Använder bara Chat GPT till att hjälpa mig skriva kod eller script... Ibland lösen den inte det heller... Jag gillar inte AI :sweat_smile:

Det är nu man ångrar att man inte försökte övertala arbetsgivaren att man skulle ha en pro istället för standard iPhone :sweat:

Det kommer nog att dröja några år innan Apple Intelligence med nya Siri kommer på svenska och till dess hinner du byta mobil. Fast hade du tänkt köra amerikansk iOS är det ju lite deppigt.

Ganska skrattretande att AI är en Pro-feature 2024 när man tänker efter. Eftersom de var så stolta över att AI-delar ändå kan köras i ett private cloud så borde ju fler modeller kunnat få detta tillgängligt men då enbart offloadat till molnet…

Det ser ut som Apple Intelligence inte kommer till EU på ett bra tag:

Vad tro vi, om 5år? Ja, jag är lite bitter…