Sex och en halv långburkar starköl i veckan kan leda till indraget körkort

Från sajten:
image

Tusentals svenskar har fått sina körkort indragna för påstådd alkoholöverkonsumtion – trots att de aldrig kört onyktra.

Enligt Transportstyrelsens riktlinjer kan en läkare anmäla en person om ett PEth-test visar förhöjda värden. PEth är en alkoholmarkör som mäter konsumtion fyra till fem veckor tillbaka. Om värdet överstiger 0,3 är läkare skyldiga att rapportera till Transportstyrelsen, som därefter kan återkalla körkortet. Gränsen kan överskridas genom att dricka exempelvis en och en halv flaska vin eller sex och en halv långburkar starköl i veckan, enligt Skånska Dagbladets granskning.

I ett uppmärksammat fall sökte en 35-årig man vård för högt blodtryck – men utan hans vetskap togs även ett PEth-test. När resultatet visade förhöjda värden rapporterades han till Transportstyrelsen och förlorade sitt körkort. Mannen hävdar att provet togs efter en semester och en stor fest där han druckit mer än vanligt, men det spelade ingen roll för beslutet.

Det gör mig orolig att en kristdemokrat är ansvarig för detta. Kristdemokraterna har en syn på alkohol som inte är evidensbaserad. Men tänker ministern acceptera detta? Säger Paarup Petersen, Riksdagsledamot Centerpartiet.

Källa: Omni

Sverige Sverige fosterland.
Ute i världen är det krig, svält och klimatkris.
I Sverige straffar vi folk som gillar att dricka öl.

6 gillningar

Hur kommer fram till 6,5 långburk? Hur jag än räknar så blir det 13-15 st? Er källa pratar om 21-28 brukar vilket jag antar är 33 cl. Men 21 33 cl brukar blir ju inte 6,5 långburk som är 50 cl.

Det fall som man nämner är inte med i källan, jag hittar inte citatet man skrivit på tt heller. Gick det lite väl snabbt när denna skrevs?

Menar du inte ”långbruk”?

Frågade läkar fru som sa det är oetiskt och olagligt att göra tester på patienter utan medgivande och att berätta va det handlar om.

Det är något mer i denna historia som inte står här.

Edit: hon sa inte ordet olagligt utan sa ett fult ord och att hon sedan skulle Ronda... så :person_shrugging:

1 gillning

Här skriver de att det gäller 1,5 vinflaskor eller 6,5 långburkar (500ml): 1,5 flaska i veckan riskerar körkortet: ”Vansinnigt”

Men det är ju precis det mediadrev som Transportstyrelsen går ut och tydliggör i er TT-artikel, att det inte handlar om 500 ml. Jag tycker ni blandar lite källor som det passar för att få en fin klick-rubrik.

1 gillning

Rubriken är lite missvisande, det låter som om en helgfyllla skulle kunna leda till att man förlorar körkortet, men så är det ju inte. PEth-testet visar om du dricker regelbundet varje dag, vecka efter vecka, och i sådana fall kan det tyda på ett alkoholproblem som du kanske vill ha hjälp med.

Det är heller inte så att läkaren omedelbart ringer Transportstyrelsen om ett PEth-test visar förhöjda värden. Istället kommer du att få göra ytterligare tester för att bekräfta resultatet och då kan du ta en vit månad innan och det är lugnt

Edit: Källa,
https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1j8nb7y/jag_saknar_ord_för_hur_vi_hamnat_här/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

Fel av mig, ni har rätt. Transportstyrelsen har gått ut med nya och uppdaterade uppgifter. Jag råkade basera artikeln på ett äldre utlåtande. Jag kommer att publicera en ny artikel med uppdaterade uppgifter. Sorry!

3 gillningar

Från sajten:
image

På senare tid har rapportering om Transportstyrelsens arbete med att återkalla körkort vid misstänkt alkoholmissbruk varit missvisande. Myndigheten klargör därför reglerna.

Läkare är skyldiga att anmäla patienter som är olämpliga att ha körkort, exempelvis vid epilepsi, demens eller skadligt alkoholbruk. För att bedöma alkoholöverkonsumtion används PEth-tester, där minst två prov med fem veckors mellanrum krävs. Gränsvärdet för långvarig överkonsumtion är 0,3 mikromol/l, vilket motsvarar cirka 28–42 glas vin eller 21–28 starköl i veckan – långt över Socialstyrelsens definition av ”riskbruk”.

Transportstyrelsen ser nu över reglerna och föreslår att diagnosen ”missbruk” ersätts med krav på skadligt bruk eller icke-tillfällig överkonsumtion. Dessutom måste minst ett av tre medicinska kriterier vara uppfyllt: bristande kontroll, kognitiv nedsättning eller alkoholabstinens. Målet är att tydliggöra när någon är medicinskt olämplig för körkort, vilket kan leda till färre återkallelser.

Transportstyrelsen betonar att alkohol är en stor risk i trafiken men att de inte tvingar läkare till tester. Det framgår heller inte om det gäller 21-28 kort eller långburkar starköl.

Via: Transportstyrelsen

2 gillningar

Oh, infografik. Tjänstemännen på TS måste ha krishanterat hela dagen. Konsultfakturor galore!